onsdag 10 januari 2018

Pizza Margherita - att förbereda



Från loppis kommer "Drömmen om Toscana" och där hittade jag beskrivningen på hur man gör en riktigt god Pizza Margherita, som jag trodde var något jättetråkigt. Nu har jag inte riktigt följt receptet på botten och sås, men det spelar nog ingen större roll.

Pizza Margherita uppfanns till ära av drottning Margherita och går i de tre italienska färgerna rött, vitt och grönt.

Först och främst ska man göra en pizzadeg. En riktig pizzadeg ska helst kalljäsas och inte innehålla mycket jäst, så glöm gamla svenska recept och ta något italienskt. Jag hade i oregano i degen, men jag vet inte om det märktes.

Tomatsåsen var inte samma som i boken, men den var god ändå.

Dessutom behövs det färskriven parmesan, färsk basilika och mozzarella som boll. Jag hade små bollar av buffelmozzarella, som jag skivade och de flöt ut precis lagom. Det var ca 3 små bollar på varje pizza.

Ugnen och plåten ska vara förvärmda. Använd helst pizzasten. Kavla ut pizzor på bakplåtspapper allt eftersom, bred på tomatsås och lägg på skivor av mozzarella. Salta och peppra står det, ja, men försiktigt i så fall. Flytta över den första pizzan på bakplåtspapper till plåten i ugnen, som ska vara längst ned. Grädda den så hett du kan i kanske 10 minuter och ta ut den. Ställ in nästa förberedda pizza. Nu kan alltså förbereda och förgrädda alla dina pizzor och röja i köket innan du kör andra gräddningen som går snabbare och är husmors- eller kockvänligare.

Förberedningen inför nästa gräddning går till så att du lägger på stora fina basilikablad på pizzan och penslar med olja, så de inte torkar och svartnar. Pensla gärna pizzakanten också. Strö över riven parmesan och grädda kanske i 5 minuter.