måndag 25 februari 2019

Fyllda kycklingrullar



... eller hur jag försökte tömma frysen, men fyllde den lika mycket...

Från ett annat tillfälle låg det en påse fläskfärs i frysen och jag tänkte fylla en majskyckling med den. Vid närmare eftertanke insåg jag att vi knappast skulle orka äta upp en hel fylld kyckling, så jag stoppade lår, vingar, den lilla innerfilén, samt diverse kött, som jag skar av benen, i frysen. Därefter gjorde jag en fond på ben, soppgrönsaker, tomatpuré, litet hemmagjort "rödvin" och vatten. Till fyllningen stekte jag hackad svamp, lök och litet grön paprika, lät det svalna och blandade en del med fläskfärs. Färsfyllningen smaksatte jag bl a med kebabkrydda. Resten av svampblandningen hamnade sedan i såsen, liksom skyn från stekningen.

Kycklingfiléerna skar jag upp så de blev större (fjärilssnitt) och bankade ut dem, saltade och pepprade. Bred fyllningen på. Rulla in i två lager plastfolie som tål kokning. Rulla ihop så hårt det går och forma till karameller. Sjud i 30 minuter. Ta sedan bort folien och bryn rullarna i stekpanna. Tanken var att linda in rullarna i tillvarataget kycklingskinn, men det trillade av. Det var i alla fall gott med litet knaprigt stekt kycklingskinn, och sedan hackat.

Efteråt insåg jag att det kanske var en miss med en fyllning av fläskfärs, för den ska ha högre innertemperatur än kyckling, vilket innebär att kycklingen kokas något för länge, men det var okej ändå. Till detta blev det potatismos. Eftersom jag hade brynt smör kvar sedan stekningen av morötter, så använde jag detta i moset.

Grön kokt blomkål till, samt lila inlagd blomkål till. Med risk för upprepning: Om du får tag på röd blomkål, köp den för all del, men lägg helst in den i en ättiksblandning för färgens skull. Eller riv den rå över maten. Det ser också fint ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar