torsdag 28 februari 2019

Saltinbakad potatis



Det var förstås på TopChef France som jag såg en kock baka in potatis i saltdeg. Han fick en reprimand för att han serverade den som ovan med bara en örtkvist. Nej, han skulle ha gröpt ur innehållet och blandat med smör också, så det gjorde jag. Nedan serverad med en skiva rökt lax.


Det finns många recept på saltinbakad potatis. Gemensamt är att de föreskriver grovt salt, men det hade jag inte mycket av, så det blev mest vanligt fint salt. Det är också olika mycket mjöl i recepten. Det här receptet fungerade i alla fall väldigt bra, men jag tycker inte att saltsmaken gick igenom skalet och in i potatisen särskilt mycket. För att inte tala om (den icke-existerande) algsmaken. För jag hade smulat i ett noriblad. Andra varianter finns med rosmarin t ex. Men även om saltsmaken inte var särskilt penetrant, så fick potatisen en fin och len konsistens och dessutom är det ett trevligt och inte särskilt avancerat sätt att servera potatis på. Man kan ställa fram potatisen med locket kvar och få en överraskningseffekt.

500 g mjöl
125 g (grovt) salt
örter eller alger
5 äggvitor (jag hade nog bara ca 3, men det gick bra att dryga ut med vatten)

Rör ihop en deg och kavla eller tryck ut den. Skär ut lagom stora bitar och lägg dem runt varje tvättad skalpotatis. Den här satsen räckte i alla fall för 6 potatisar. Grädda i ugn i 170°. Tiden angavs i samma recept med 2 timmar och med 30 minuter, så jag testade med drygt en timme och det visade sig vara bra. Skåra runt om och lyft av locket. I flera fall följde även halva potatisen med, men det var ju bara bra. Rör ut potatisen med smör och krydda moset. Lägg på locket igen.

I originalreceptet handlade det faktiskt om att fylla potatis med köttfärs också, genom att göra hål med en äppelutkärnare och sedan trycka in kryddad färs. Och sedan rulla in den i saltdeg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar