fredag 15 februari 2019

Sill till alla hjärtans dag - osötade våfflor med rågmjöl



Det här med alla hjärtans dag har ju kommit med minst lika stor intensitet som halloweenfirandet, och inget av det är något tåg som vi har hoppat på, precis. Men i år var påminnelserna om alla hjärtans dag ovanligt påträngande. Jag har faktiskt ett recept på hjärtformade munkar, men för att baka munkar ska det väl finnas fler hungriga personer än bara två, så det hoppade jag över.

Planen var att äta sill till kvällsmat - och plötsligt fick jag idén att servera den på våffelhjärtan!

Dagen innan lade jag ett kilo sill i blöt. Av sillen har jag bara använt en, de andra åkte ner i frysen i portionsförpackningar - för i fastan och till påsk kan man alltid behöva sill.

Tydligen serveras även sill på franska bistros. En klassiker är visst potatis i olja med sill. Hur som helst, temat sillrillettes togs upp, så då fixade jag till något liknande.

Hacka en bit sill, smaksätt med piment d´ espelette (t ex), örter, citronskal, citronjuice, apelsinjuice, apelsinskal eller annat. Rör ut med vispgrädde. Men här är det litet gräddyoghurt. Lägg in ett par fina sillbitar med huden kvar i citron, apelsin, olja och smaka av. Låt dra minst ett par timmar. Koka upp apelsinjuice, vinäger och socker med bitar av rödlök. Låt kallna i lagen.

Gör rågvåfflor på
1 dl rågmjöl
1 krm bakpulver
1 krm salt
Dessa ingredienser blandas. Rör ut med
0,75 dl mjölk
Tillsätt
2 msk olja
1 ägg
0,75 dl mjölk till

Grädda 3 våfflor. De blev väldigt bra och helt okej när de kallnade.

Skär ut hjärtan. Lägg på sillrillette. Lägg de inlagda sillbitarna bredvid med lökbitar som garnering. Här är det även torkade chilitrådar på för att få in ännu mera rosa i rätten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar