onsdag 18 januari 2012
Tunnsått med recept
Faktum är att det inte är så många nya recept på gång. Först ska vi äta upp allt möjligt som finns i frysen och så finns det en del klassiska recept som ska återupplivas. Dessutom har jag börjat knåpa ihop en svensk kokbok på tyska i bloggform, som inte är mogen att visas upp än. Och så har jag en del annat att göra också.
måndag 16 januari 2012
Gammaldags husmanskost
.
Att steka fläsk är ofta en ganska kladdig historia. Men det finns en lösning. Man skär rimmat fläsk (se rimning) i skivor och brer ut dem på en plåt och steker dem i 200 grader varm ugn. Enligt min källa skulle det ta 13 - 15 minuter, men jag skulle snarare tippa på ca 20 minuter.
Till detta åt vi kokt potatis, kokta fänkålshalvor, en liten upptinad klick bruna bönor sen i julas och löksås. Väldigt gott faktiskt!
Att steka fläsk är ofta en ganska kladdig historia. Men det finns en lösning. Man skär rimmat fläsk (se rimning) i skivor och brer ut dem på en plåt och steker dem i 200 grader varm ugn. Enligt min källa skulle det ta 13 - 15 minuter, men jag skulle snarare tippa på ca 20 minuter.
Till detta åt vi kokt potatis, kokta fänkålshalvor, en liten upptinad klick bruna bönor sen i julas och löksås. Väldigt gott faktiskt!
måndag 9 januari 2012
Kvittensaft på skal och rester
Nu är fläderblomssaften slut, så då blev det dags att testa ett sedan hösten sparat recept. I frysen låg skal och kärnhus från kvitten och väntade. Precis ett kilo, så då slapp jag göra någon omräkning.
Skal och kärnhus från kvitten (1 kg) kokas 1 timme med 750 ml torrt vitt vin, 2 l äpplejuice och 1,2 kg socker. Det står 1 tsk salt i receptet, men det hoppar jag över. Silas och hälls på flaskor. Saften blir vackert röd som johannesörtsnaps.
torsdag 8 december 2011
Bröd med fin färg
Kan det vara ärtmjölet som gjorde färgen? Tog och blandade i alla udda mjölrester i degen. Som degvätska tog jag vasslen från ostkakebaket tidigare. Eller en del av den. Det gick bra att frysa in den i mjölkförpackningar fram till användningen. Nu ska vi se hur brödet smakar. Det kan ha varit för mycket ärtmjöl i... i alla fall luktade det ärtsoppa i köket under gräddningen.
onsdag 7 december 2011
Rillettes à la Tore Wretman
Här på Icakuriren finns ett recept som är litet mer smakrikt än det i min franska kokbok. Som Tore Wretman tydligen rekommenderar i sitt originalrecept, tog jag ister istället för smör och sedan kokade jag rilletten i ugnen på svag värme, som jag brukar. Men eftersom det här receptet innehåller så mycket vätska, så kanske man ska göra som Icakuriren tycker och koka den på spisen.
Bra pålägg.
Bra pålägg.
tisdag 6 december 2011
Pumpalasagne
Från början hade jag ett recept, som jag letat fram på internet efter att ha hittat en rolig variant på lasagne i en tidskrift som låg i väntrummet, där jag satt med kocklärlingen som skulle sjukskrivas för maginfluensa. Vi hade inte beställt tid, så vi fick vänta en timme eller så, medan patienten (som redan var på bättringsvägen efter en natts obehag) höll på att dö av otålighet.
Hur som helst, sen blev det lite man tager vad man haver över maträtten. Dagen innan förberedde jag pumpan, som skulle tillagas i ugn och smaksättas med bl a mandelbiskvier, balsamicovinäger och apelsinmarmelad. Samt kraftig ost från Alperna. Det blev en del fuskande. Mandelbiskvierna byttes ut mot Lidls mandelkrokantkakor, smaksatta med litet amarettolikör och apelsinmarmelad fanns inte heller i de affärer jag var i, så jag köpte lite apelsinsukkat och hade i.
Dagen efter blev det väldigt stressigt, så jag orkade inte leta efter receptet, utan körde på Vår Kokboks vanliga recept med vit ostsås och med pumpagojan i mellanskikten. Fast det blev rätt gott och väldigt mättande.
Hur som helst, sen blev det lite man tager vad man haver över maträtten. Dagen innan förberedde jag pumpan, som skulle tillagas i ugn och smaksättas med bl a mandelbiskvier, balsamicovinäger och apelsinmarmelad. Samt kraftig ost från Alperna. Det blev en del fuskande. Mandelbiskvierna byttes ut mot Lidls mandelkrokantkakor, smaksatta med litet amarettolikör och apelsinmarmelad fanns inte heller i de affärer jag var i, så jag köpte lite apelsinsukkat och hade i.
Dagen efter blev det väldigt stressigt, så jag orkade inte leta efter receptet, utan körde på Vår Kokboks vanliga recept med vit ostsås och med pumpagojan i mellanskikten. Fast det blev rätt gott och väldigt mättande.
fredag 2 december 2011
Rårakor med fänkål
Smörgåsbordsboken föreslår att man serverar lyxig rom, gräddfil, rödlök och rårakor. Lyxig rom är ännu lyxigare här i trakterna och billig rom är bara salt och tråkig. Har inte en tanke på att testa IKEAs nya sillrom. Men gravlax borde ju också fungera.
Så var jag på biblioteket och lånade en av Schubecks kokböcker och han serverar just gravlax (på asiatiskt sätt) med rårakor, smaksatta med fänkål.
Igår kombinerade jag alltså dessa två recept.
500 g fint riven potatis, uttryckt i handduk
1/2 tsk salt, peppar, chili, muskot samt 2 tsk stött fänkål (köpt i tepåse! då fänkål sällan säljs som krydda)
Steks i plättlagg (min idé) i smör. Blir ca 10 plättar.
Garneras med en tsk sur grädde, 1 tsk hackad rödlök och en liten bit gravad lax.
Det blev en väldigt trevlig liten munsbit.
Så var jag på biblioteket och lånade en av Schubecks kokböcker och han serverar just gravlax (på asiatiskt sätt) med rårakor, smaksatta med fänkål.
Igår kombinerade jag alltså dessa två recept.
500 g fint riven potatis, uttryckt i handduk
1/2 tsk salt, peppar, chili, muskot samt 2 tsk stött fänkål (köpt i tepåse! då fänkål sällan säljs som krydda)
Steks i plättlagg (min idé) i smör. Blir ca 10 plättar.
Garneras med en tsk sur grädde, 1 tsk hackad rödlök och en liten bit gravad lax.
Det blev en väldigt trevlig liten munsbit.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

