onsdag 11 november 2015

Smörgåstårta med kräftstjärtar och rökt lax



I frysen fanns det fortfarande en hembakad rund botten, så det blev dags för litet lyxig smörgåstårta. Jag hade tänkt göra "godaste gourmettårtan" av Marie Heberlein, men den var litet väl lyxig, så jag minskade ner på ingredienserna.

Fyllning 1:
200g räkor
2 äpplen
1 gul lök
dill
1 dl gräddfil
1,5 dl majonnäs
litet konjak och chilisås

Tryck ur det blöta ur räkorna och skär lök och äpplen i lagom storlek. Blanda alltihop. Det blev ganska blött ändå, men fungerade.


Fyllning 2:
200 g rökt finskuren lax
1 rödlök
pepparrot
1 dl majonnäs
1 dl crème fraîche

Blanda. Fördela fyllningarna på de två undre bottnarna och lägg locket på.

Det skulle vara vispad grädde ovanpå tårtan, men jag tog majonnäs och crème fraîche i lika delar. Det blev rätt fuktigt, så grädde hade nog varit bättre. Men hur som helst så blev majonnäsblandningen bättre efter att ha vilat några timmar i kylen insvept i folie.

Sen blev det dags för dekorationen:

ca 100 g kräftstjärtar
ca 100 g rökt lax
1 citron,
en aning forellkaviar
ost med stark smak
ägg
tomat druvor
sallad
riven morot
samt 1 hel kräfta som pricken över i:et

Smarrigt, men kanske inte så fingerfärdigt.


Jordärtskockssoppa


Jordärtskockorna har jag skördat i trädgården!

300 g lök
600 g jordärtskockor
50 g smör
2 msk olivolja
150 ml vermut eller kanske vitt vin
5 dl buljong
2 dl grädde

Tvätta jordärtskockorna väl och borsta dem väl med en rotsaksborste så att skalet gnids bort. Skär löken fint och jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs dem i smör och olja och häll på vinet. Låt det nästan koka bort. Tillsätt buljongen och låt grönsakerna bli genomkokta på ca en halvtimme. Mixa väl och passera. Tillsätt grädden.

Kan serveras t ex med stekt bacontärningar, äppletärningar och finskuren purjo eller grön färsk lök. Gott!

Glutenfri tårtbotten med bovete



I norra Tyskland (Lüneburger Heide) är lingontårta med bovetebottnar mycket omtyckt. Den här specialiteten talade de om i ett bakningsprogram, så jag letade efter ett recept och hittade nedanstående. Eftersom bovetemjöl har dåliga bakningsegenskaper är det viktigt med många stora och välvispade ägg. Om man sen kör husmodersknepet med att låta den svalna upphängd upp- och ner, så sjunker inte heller denna botten ner. Jag fick därför ut tre bottnar, vilket jag är otroligt nöjd med.

6 stora äggulor
100 g socker
rivet skal av en citron (valfritt)
1 msk vaniljsocker

6 stora äggvitor
50 g socker
1 krm salt

150 g bovetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning: ca 500 g lingonsylt och 6 dl vispgrädde (men jag har inte fyllt tårtan än, utan stoppat den i frysen - troligen ska jag fylla den med kvitten och grädde vid tillfälle).

Spänn in ett bakplåtspapper över bottenplattan av en rund form på 26 cm. Smörj INTE kanterna om du tänker hänga kakan upp och ner efteråt. Sätt ugnen på 180°.

Vispa äggulorna med socker och smaksättning över ett hett vattenbad tills du får en skummig massa. Det heta vattenbadet ska visst stabilisera krämen. Ta smeten från vattenbadet så att den svalnar.

Vispa äggvitorna med salt och häll i sockret litet i taget efter ett tag, när vitorna har börjat bli litet skummiga. Vispa tills det går att skära i äggvitorna och skåran blir synbar. Lägg äggvitesmeten ovanpå avsvalnade äggulesmeten och sikta över bovetemjölet blandat med bakpulver. Blanda försiktigt, men väl, med slickepott eller liknande. Bred ut smeten i formen och jämna till ovansidan. Grädda den ca 30 minuter i mitten av ugnen.

Ställ upp fyra tåliga glas på arbetsplattan. Ställ direkt den nygräddade kakan i den upp- och nervända formen ovanpå glasen, så att "magen" hänger ner i mitten. Om kanterna är osmorda så är det ingen risk för att botten ska ramla ur. Låt den svalna där en halvtimme eller så. Dela inte kakan förrän den är helt kall.


tisdag 10 november 2015

Mästerkockarnas husmansvinnare för seniorer 2010



I tävlingen om Sveriges bästa middag för pensionärer har enbart kändiskockar deltagit. Här är vinnarmaträtten 2010 av Erich Schaumburger, som hör till en äldre generation, ursprungligen österrikare som kom till Sverige på den tiden som det knappt fanns några svenska kockar utom Tore Wretman förstås. Han har lagat mat åt kungen och fått priser. Hur som helst, han vann med

Lammfärsbiffar med paprikasås och rösti

Det är en helt okej maträtt och bättre än det vi fick i skolbespisningen i alla fall, men även här ser man att det inte är riktigt höjdare som mästerkockarna har tävlat med för di gamle. Först gick jag och trodde att all den här maten i häftet skulle vara något för en tjusig restaurang för äldre som vill känna smakerna från förr, men det är nog faktiskt bara äldreboendemat som ribban ligger på. Fast lammbiffarna var det inget fel på.

500 g lammfärs, 1 finhackad gul lök,  ca 175 g riven potatis, 3 msk persilja, 1/2 tsk timjan, salt (1,5 tsk ansågs vara en aning för salt), 3 krm peppar

Fräs lök och potatis i olja tills den är mjuk och låt den svalna. Blanda med de andra ingredienserna (jag strök 1 dl vatten, eftersom det inte är något ströbröd i) och gör mindre pannbiffar på ca 70 g. Det blir ca 8 stycken. Bryn dem och efterstek dem ett par minuter.

Paprikasåsen (som man med fördel börjar med): 1 strimlad lök, 3 pressade vitlöksklyftor, 1 gul och 1 röd strimlad paprika, 2 delikatessgurkor (vet inte vad det är, bytte dem mot ca 20 cm vanlig slanggurka i halva skivor med kärnhuset bortskrapat), 2 dl krossade tomater (1/2 burk), 2 krm salt och 1/2 krm peppar. Så här gjorde jag: Fräs löken i olja och tillsätt paprika och vitlök och fräs litet till. Koka tomaterna litet grann och häll i grönsakerna. Fräs gurkmånarna i litet olja och tillsätt dem på slutet. Smaka av.

Rösti (det säger alla kockar numera, inte bara de med österrikiskt påbrå, istället för rårakor, precis som de säger picklad istället för inlagd): ca ett halvkilo för 4 pers. Riv potatisen, salta och peppra och stek. Jag stekte i plättlagg. Det går lättast, tycker jag.


tisdag 3 november 2015

Rimmat sidfläsk med spenatfyllning



Ett recept av Gerd Klötzke ur kokboken Svinaktigt gott, hittad på Götene Second Hand förstås.

800 g rimmat sidfläsk (9 dl vatten, 1 dl salt, 1 tsk saltpeter; kokas upp och får svalna, rimma några dagar)
200 g färsk eller djupfryst bladspenat
2 msk smör
1/2 tsk riven muskot
salt och peppar
1 dl apelsinblomhonung eller 1 dl flytande honung med rivet skal av 1 ekologisk apelsin / citron
12 (mandel)potatisar
4 palsternackor
4 morötter
4 rödlökar
1/2 dl olivolja
salt
4 msk grov dijonsenap eller skånsk senap (här picklad senap

Börja med att förvälla eller tina spenaten och låt den droppa av. Fräs den i smör, krydda och låt den svalna.
Här ser jag nu att svålen skulle skäras bort, men jag skårade den bara och fick en jättefin yta, som jag var väldigt nöjd med. Jaha.
Skär sedan fläsket nästan rakt igenom (horisontellt), så det blir dubbelt så stort till ytan. Banka gärna ut det. 
Fördela spenaten på insidan och rulla ihop. Om svålen är med så ska den vara ytterst. Bind ihop med steksnöre. Bryn rullen runt om. Lägg den i en ugnssäker form och stick in en termometer. 

Skala under tiden potatis och rotsaker och skär dem i trevliga former. Jag förvällde dem dessutom, för jag tror att man sparar tid i det långa loppet. Det står i receptet att de utan förvällning blir färdiga i ugnen på 30 - 40 minuter, men tillåt att jag tvivlar. Lägg dem i en form och ställ in den bredvid fläsket, eller lägg dem eventuellt i samma form, vilket jag inte tycker verkar optimalt om man kör med svålvarianten. Efter 40 minuter ska man ta ut fläsket och pensla det runt om med honungen. Stek det ytterligar i 20 minuter tills innertemperaturen är 85°. Låt rullen vila i 10 minuter innan den skärs upp. Nu ska rotsakerna förhoppningsvis också vara klara, men det var inte mina, så jag höjde värmen till 220°. Jag grillade även (försiktigt!) rullen, så att svålen skulle bli frasig. Jo, det blev rätt så bra!

Servera med senap. Jag gjorde halv sats för tre pers och det var kanske en aning snålt. Men vi åt en schwarzwaldbägare efteråt, så det var okej.

Bra recept! Faktiskt också väldigt billigt, men ändå en fin söndagsmiddag tycker jag.

Schwarzwaldbägare med glass



Det sägs att schwarzwaldtårtan inte alls uppfanns i Schwarzwald utan av en nostalgisk lärling som fått jobb utanför Bonn. Och nu talar jag om den tårtan som kallas schwarzwaldtårta i Tyskland och inte den som finns i Sverige, som är helt annorlunda. Vem som har uppfunnit den har jag inte tagit reda på.

Den här glassbägaren är inspirerad av den tyska schwarzwaldtårtan och väldigt god. Inte min uppfinning heller.

1 burk konserverade körsbär (inte kanderade), eller kanske djupfrysta, helst surbär
1 dl kirschwasser, snaps
2 dl grädde
4 kulor chokladglass
4 kulor vaniljglass
1 dl chokladsås (köpt eller hemmagjord)
myntablad (glömde jag förstås, fast det fortfarande finns fina i trädgården)

Börja med att sila av konserveringsvätskan från körsbären och drick upp den eller släng den. Häll körsbärssnapsen över körsbären och låt dem marinera minst en timme, gärna ett dygn. Ställ glasskålarna i frysen. Vispa grädden och fyll om i spritspåse. Spritsa en klick i botten på varje kall serveringsskål. Lägg en kula glass av varje sort i varje skål. Lägg på de flesta körsbären (eller så många som behövs, det kan bli för mycket). Skeda över litet chokladsås. Spritsa på grädden och dekorera med litet mera chokladsås, ett körsbär och ett myntablad. Jättegott!
 

Baka bullar utan ugn - bayerska ångbullar



Jag ska ju inte säga tredje gången gillt, för jag har minsann gjort rätt så många tappra försök att få till ångbullarna. Först försökte jag i ugn, men då blev det ingen knaprig undersida. Sen följde jag recept, där det stod mellan till stark värme på spisen och då blev de vidbrända. Den här gången körde jag på absolut lägsta värme och stängde av emellanåt och stod och lyssnade på den världsberömda "knäppen" som ska komma när de är färdiga. Man får ju absolut inte lyfta på locket i förtid, för då sjunker de ihop. Men det kom aldrig någon knäpp, så efter rätt lång tid lyfte jag på locket och det var i grevens tid. Dock räknar jag experimentet som lyckat och därmed får det nog vara bra.

Till serverar man traditionellt vaniljsås. Man kan ju också ta jordgubbssås eller chokladsås om man vill.

Degen är en bulldeg som jäser en gång ganska länge.
60 ml mjölk
5 tsk socker
10 g jäst
3 - 4 dl mjöl
50 g mjukt eller smält smör

Värm upp mjölken med 1 tsk socker och gör sen en vanlig bulldeg. Knåda den och låt den jäsa 1,5 timmar. Forma sedan 6 - 8 små bullar.

Koka upp 100 - 150 g socker, 125 ml mjölk och 100 g smör. På lägsta värmen skulle jag vilja påstå. Lägg sedan i bullarna ganska glest och låt dem puttra på svag värme under tättslutande (!) lock 20 - 30 minuter. Lyft absolut inte på locket innan du tror att de är färdiga. (Det är här kruxet ligger). Om de är optimala har det bildats en karamellig men inte bränd undersida på bullarna och det är inget blask kvar i kastrullen, bara karamell. Det finns litet olika recept, men eftersom det här nästan var godkänt, så är det mitt recept, ifall jag händelsevis skulle göra om det.

Bullarna serveras varma med sås. 

Jordgubbssås: 600 g jordgubbar mixas med 3 - 4 msk citronsaft och 30 - 40 g florsocker och passeras. 

Chokladsås (svensk): 1 dl socker, 1 dl kakao, 1 dl vatten kokas upp och får sjuda ett par minuter högst.

Här finns ett recept på vaniljsås med grädde och äggulor. Ett liknande är detta, som står i kocklärlingarnas bok: 6 äggulor, 100 g socker, 5 dl mjölk, 1/2 vaniljstång, tillvägagångsätt samma som i länken. Men jag gjorde kocklärlingarnas billiga/enkla recept: 
5 dl mjölk
40 g socker
1/2 vaniljstång
10 g maizena
2 äggulor

Rör ut stärkelsen med litet av mjölken. Koka upp resten av mjölken, sockret och vaniljfrön från stången. Blanda äggulorna i stärkelsen. Rör ner detta i den kokande mjölken. Låt bubbla upp flera gånger utan att verkligen koka. Sila gärna ner i såskaraffen.