tisdag 3 november 2015

Baka bullar utan ugn - bayerska ångbullar



Jag ska ju inte säga tredje gången gillt, för jag har minsann gjort rätt så många tappra försök att få till ångbullarna. Först försökte jag i ugn, men då blev det ingen knaprig undersida. Sen följde jag recept, där det stod mellan till stark värme på spisen och då blev de vidbrända. Den här gången körde jag på absolut lägsta värme och stängde av emellanåt och stod och lyssnade på den världsberömda "knäppen" som ska komma när de är färdiga. Man får ju absolut inte lyfta på locket i förtid, för då sjunker de ihop. Men det kom aldrig någon knäpp, så efter rätt lång tid lyfte jag på locket och det var i grevens tid. Dock räknar jag experimentet som lyckat och därmed får det nog vara bra.

Till serverar man traditionellt vaniljsås. Man kan ju också ta jordgubbssås eller chokladsås om man vill.

Degen är en bulldeg som jäser en gång ganska länge.
60 ml mjölk
5 tsk socker
10 g jäst
3 - 4 dl mjöl
50 g mjukt eller smält smör

Värm upp mjölken med 1 tsk socker och gör sen en vanlig bulldeg. Knåda den och låt den jäsa 1,5 timmar. Forma sedan 6 - 8 små bullar.

Koka upp 100 - 150 g socker, 125 ml mjölk och 100 g smör. På lägsta värmen skulle jag vilja påstå. Lägg sedan i bullarna ganska glest och låt dem puttra på svag värme under tättslutande (!) lock 20 - 30 minuter. Lyft absolut inte på locket innan du tror att de är färdiga. (Det är här kruxet ligger). Om de är optimala har det bildats en karamellig men inte bränd undersida på bullarna och det är inget blask kvar i kastrullen, bara karamell. Det finns litet olika recept, men eftersom det här nästan var godkänt, så är det mitt recept, ifall jag händelsevis skulle göra om det.

Bullarna serveras varma med sås. 

Jordgubbssås: 600 g jordgubbar mixas med 3 - 4 msk citronsaft och 30 - 40 g florsocker och passeras. 

Chokladsås (svensk): 1 dl socker, 1 dl kakao, 1 dl vatten kokas upp och får sjuda ett par minuter högst.

Här finns ett recept på vaniljsås med grädde och äggulor. Ett liknande är detta, som står i kocklärlingarnas bok: 6 äggulor, 100 g socker, 5 dl mjölk, 1/2 vaniljstång, tillvägagångsätt samma som i länken. Men jag gjorde kocklärlingarnas billiga/enkla recept: 
5 dl mjölk
40 g socker
1/2 vaniljstång
10 g maizena
2 äggulor

Rör ut stärkelsen med litet av mjölken. Koka upp resten av mjölken, sockret och vaniljfrön från stången. Blanda äggulorna i stärkelsen. Rör ner detta i den kokande mjölken. Låt bubbla upp flera gånger utan att verkligen koka. Sila gärna ner i såskaraffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar