måndag 30 november 2015

Smarrig glutenfri tårta med grädde och kvitten



Till kyrkans basar fyllde jag de goda bovetebottnarna med grädde och kvitten.


Undersidan täcktes av smält choklad för att förhindra att tårtan blev för mjuk rakt igenom.


Om man lägger papper så här under tårtan, kan man lätt dra bort det när den är färdig, och slippa ha ett kladdigt tårtfat.


Underst är denna botten täckt med choklad. För ovansidan smälte jag kvittengelé och penslade på. Sedan täckte jag med grädde, lade på konserverade kvittenskivor och ännu mera grädde.


Nästa botten droppade jag hemmagjord kvittenlikör över.


Sedan blandade jag grädde med kvittenmos och bredde över. 


Mera grädde ovanpå tårtan, rostade mandelflarn, konserverade kvittenklyftor och en klick gelé i mitten. Sammanlagt gick det år 8 dl grädde. Och av alla kakorna / tårtorna på adventsbasaren gick den här åt fortast!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar