lördag 14 november 2015

Kvittenostkaka



Det här blev en väldigt trevlig liten ostkaka av den tyska sorten med mycket smak av kvitten.

Mördeg:
50 g socker
100 g smör
150 g mjöl
1 äggula

Blanda ihop och låt vila kallt en halvtimme. Den här gången spände jag i ett smörpapper över botten på formen (16 cm) och smorde kanterna. Kavla ut degen, nagga den och lägg över den i formen. Min degkaka gick sönder, men jag klämde fast bitarna mot kanten och det gick bra. Kläm fast kanten med aluminiumfolie, lägg något över botten så den inte torkar, och låt mördegen bli riktigt kall. Sätt ugnen på 200° eller kanske i något lägre temperatur, grädda botten i 7 minuter med aluminiumfolie och sen litet till utan. 

Rör ihop:
500 g kvarg / kesella
150 g socker
1 paket vaniljpuddingpulver eller motsvarande mängd stärkelse (38 g plus vaniljsocker)
50 ml olja
2 äggulor
rivet skal av 1 citron
1 dl mjölk

Vispa 2 äggvitor och vänd ner dem i smeten.

Strö litet flagad mandel eller ströbröd över botten för att den inte ska bli för mjuk av kvittenmoset. Bred sedan ut lagom mycket kvittenmos över. Häll i ostmassan och grädda kanske 40 minuter. Jag var tvungen att sänka värmen, för 200° var för mycket. Tyvärr sprack ytan, det brukar ostkakor ofta göra. Jag hade tänkt skära en kant 2 cm in runt ytan efter en halvtimme (i receptet stod det att gräddningstiden var 1 timme, men det stämde inte), men då hade den redan spruckit. Sen smälte jag kvittengelé i litet vatten och hällde över kakan (då den fortfarande var i formen). 

Satsen var nog en aning för stor för min form på 16 cm, så jag gjorde en miniostkaka också.

Väldigt god kvittenostkaka och lättgjord också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar