lördag 21 november 2015

Gåspaté med bakad ananas



Det kan väl hända att jag har snöat in på Stefan Ekengrens recept på bloggen Kökstugg på Besöksliv,  men det är spännande att se hur en riktig gastronom tänker. Hans recept är i o f s inte alltid fullständiga, så man får gissa sig fram, och ibland väljer jag att göra annorlund. T ex så tänkte jag göra en ankleverterrin med bakad ananas, men sen gjorde jag ju falsk gåslever istället, inspirerad av honom, men annorlunda ändå och den använde jag som bas för en gåsleverterrin alltså. Fast istället för kalvkött (tror jag det stod) kokt med lök och timjan, tog jag till gåsfärs som blev över när jag gjorde Mårten-Gås-köttbullar. Den konfiterade jag, d v s skedade över gåsfett och lät den kokas sakta i ugn. När köttfärsen var färdig lät jag fettet droppa av igen, för att det inte skulle bli alldeles för fett (men det kanske också skulle vara en möjlighet att ha med det, som en rillette). Sen blandade jag det avsvalnade köttet med den falska gåslevern och timjan och flingsalt. Det blev bamsegott. Till detta ska man äta brioche, tycker Stefan Ekengren, men jag tog mina smöriga bullar från Berlin

Ja, just det, ananasen: Baka den 2 timmar i 100° med skal på. Skär av skalet och ät den varm (antar jag). Det blev bara så mycket ananas över... Jag tror nog att det här är en förrätt, men det blev en hel måltid med extra sallad, eftersom vi inte var så många. Väldigt gott, i alla fall med terrinen. Ananas kanske inte riktigt är min grej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar