onsdag 18 november 2015

Rostad grädde



Idén hittade jag på Stefan Ekengrens blogg på Besöksliv och  han påstår där att detta inte är något nytt, men det var det för mig.

Häll grädde i en ugnsfast form och ställ in den i 200°. När ytan blir brun, rör om. Fortsätt med det tills grädden har kokat in och fått en vacker färg. Sila av den. Nu ska den dock inte ha några speciellt bra matlagningsegenskaper, utan skära sig (det är möjligt, det kunde jag inte avgöra), så man måste blanda ner den i en béchamelsås. Stefan Ekengren ska servera palsternackor i denna sås till sin julmiddag, men jag bestämde mig för att den ska få piffa upp en halv savoykål, som jag har blancherat och ska servera till korv och rimmat fläsk ikväll. I alla fall smakar den här koncentrerade grädden mycket gott, litet karamellaktigt, fast utan sötman.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar