lördag 21 november 2015

Äpplebakelser fast med kvitten



Det här receptet fick jag försöka knåpa ihop själv efter en kort beskrivning av ett bageris specialitet. Troligen ett i Schwaben eller i Oberbayern. Det skulle vara strudeldeg, penslad med smör och sockrad, i remsor som de lade ut i muffinsformar och fyllde med marsipankräm, äppleskivor och romrussin, klämde ihop och sprutade på med sockervatten.


Strudeldeg har jag ju gjort förr. För säkerhets skull gjorde jag dubbel sats. Men en annan gång skulle jag göra enkel sats och fylla bakelserna bättre.

Marsipankrämen är troligen en mandelkräm. Jag gjorde en liten sats enligt ett recept jag hittade i en bakbok:
50 g florsocker
50 g mald mandel
50 g smör, rumstempererad
50 g mjöl
1 ägg
10 ml rom

Sikta ner sockret i mandeln och blanda väl. Rör smöret pösigt och blanda ner mandelblandningen och det siktade mjölet. Rör hela tiden och blanda sen ner även ägget. Rör fortfarande och blanda ner rom. Denna kräm kan göras flera dagar i förväg, men ska tas ur kylen en halvtimme innan den ska användas.

Även romrussin ska man förbereda i tid, så de kan svälla ett tag.

Istället för äppleskivor (kanske pocherade) tog jag mina konserverade kvittenklyftor. 

Strudeldegen skar jag först i 5 x 25 cm remsor, men det räcker i alla fall med 20 cm på längden. Tre stycken behövs per bakelse. Men som sagt, nästa gång ska jag inte snåla med fyllningen och istället göra färre bakelser. För att de inte skulle fastna i varandra fyllde jag bara varannan grop i muffinsformen.

Spruta sockervatten (kokt och svalnat i förväg) ovanpå och glöm för all del inte att smörja muffinsformarna mycket väl, annars fastnar bakelserna gärna. Gräddas ca 30 minuter i 200°.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar