torsdag 14 juli 2011

Nötkött med altbier

När man som amatör köper ett paket kött i gårdsbutiken är problemet att veta vad det är för styckningsbitar man får. Det finns bilder i olika kokböcker och så kan man även söka på internet. Snart verkar det som om vi kommer att ha en kock i familjen och då kanske denne kan ge kunskapen vidare (och så tänker jag läsa i hans skolböcker). I helgen tror jag att det var nöthals som jag tillredde. Fackkunskapen är dock inte enig om det är en mycket mager eller mycket fet köttbit. Den biten jag hade var egentligen båda delarna. Om man skär bort lite fett, så har man magert kött. Det var i alla fall en mycket otymplig bit, så jag skar den i mindre bitar och tillredde den i tryckkokaren. Frågan var, vilket recept. Jag hade ingen lust på morot-selleri-lök, och hittade sedan tre alternativ: marockansk, med surkörsbär och med altbier. Det blev med altbier, vilket är en ölsort som inte dricks så mycket här, men vi fick tag på en liten back öl (den sista) och så kunde matlagningen börja.

Fräs lök, morot och fläsk i en stekpanna och lägg över i tryckkokaren. Bryn sedan köttbitar, lite i taget och lägg över dem också. Smaksätt med 1 msk sirap, 3 nejlikor, 1 tsk peppar, 1 lagerblad, 2-3 msk vinäger och salt. Häll i 1,5 dl altbier och koka en halvtimme, samtidigt som potatisen kokas. Om man tillagar den här rätten i en vanlig gryta behövs det enligt receptet 2,5 dl öl och 2,5 dl buljong, men i tryckkokaren behövs inte mycket vätska. Köttgrytan led sannerligen ingen brist på sås efter kokning.

Det blev en rätt så vanlig köttgryta, men smaken förhöjdes faktiskt en del av sirap, öl, nejlikor och vinäger.