fredag 20 april 2012

Pajkanter

Det är ju inte så många recept som jag alltid kör en standardutgåva av, men pajer (quiche) hör dit. Tyvärr brukar kanten vara ett problem. Degen (125 g smör, 3 dl mjöl, litet vatten) ska först vila i kylskåp minst en halvtimme, sedan läggas i form och naggas och så vila i kylskåp en kvart till innan den förgräddas 15 minuter i 200 grader. 

Jag har testat med torkade ärter/bönor/linser som proffsen rekommenderar, men nu har jag återgått till att klämma fast kanterna med aluminiumfolie. Pajen på den översta bilden var jag rätt så nöjd med, för kanten sjönk bara litet. Förutom 3 ägg, 3 dl mjölk, litet peppar och riven ost innehåller den visst även bacontärningar och gräslök. Gräddas 30 - 35 minuter i 200 grader.


Här ser dock kanten ännu bättre ut. Jag hade råkat kavla ut degen litet för mycket och istället för att skära av den, vek jag ner den igen. Den här pajen innehåller litet hackad ramslök och rätt så mycket hackad rökt skinka förutom det vanliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar