måndag 17 augusti 2015

Kanel- och kardemummakryddad äppeltårta



Som vanligt var jag och tittade efter kokböcker på second-hand under semestern. Bland annat kom jag över en rätt så ny kokbok (ja, eller den ser ny ut, den är visst redan 15 år gammal) av Rikard Nilsson och Jesper Aspegren som heter mitt i Maten. Mina äpplen mognar nu i rask takt. Först satte jag igång och jäste litet cider på fallfrukt, som låg och väntade efter ledigheten, samt kokade mos allt eftersom och sen gjorde jag den här äppeltårtan ur den nyköpta kokboken.

Stoppa 200 g mandelmassa i frysen ett tag, så går den lättare att riva. Ta samtidigt fram 125 g smör och låt det bli rumsvarmt. Smörj en form. 

Riv mandelmassa och vispa den med smöret. Blanda i 2 ägg, ett i taget och fortsätt vispa, tillsätt 1 msk vetemjöl och 1/2 msk mald kardemumma. Bred ut i formen och grädda ca 20 minuter i 175°. Låt svalna.

Skiva motsvarande 5 stora äpplen. Här hade jag i några aprikoser också. Vänd dem i socker och kanel och stek dem mjuka och bruna i smör. När de har svalnat tillräckligt lägger man ut dem på botten i ett fint mönster. Vispa grädde och blanda i lite äppelmos. Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar