torsdag 3 mars 2016

Kvittenvin



Så nu är kvittenvinet upptappat på flaskor. Det är gjort på "skräp", skal och kärnhus och det blev 16 l klart vin plus 1 liter något mera grumligt vin, som jag kan hälla i risotton eller så. Innehåller nästan inget socker (d v s inte mätbart med min oechslemätare) och verkar ha 13% alkohol om jag har läst av rätt på den lilla prylen som ser ut som en pipett. Kvittensaft har otroligt mycket pektin, så det måste man fixa till om man vill göra vin. Allt uppkokat sockervatten måste vara kallt/rumsvarmt när det tillsätts.

Vindagbok

4 november
11,6 kg kvittenrester kokades 1 timme i 5 l vatten
Saften var röd och skön, silade av skal och kärnhus, tillsatte 2 tsk citronsyra i vatten plus 25 ml antigel plus 250 ml vatten (enzym), kokade upp 1 kg socker i mycket vatten

5 november
Tillsatte 1 påse torkad vinjäst (ÖoB) och 1 påse jästnärsalt, samt 4 l sockervatten i 5 l avsilad saft.
Tillsatte även 1 tsk vinsyra och 1 g kalium (ur vinhyllan).
Kokade upp 1 kg socker plus vatten.
Tillsatte 6 l vatten. Nu är mängden vatten 15 l och mängden socker 2 kg.

9 november
Silade bort klumpar. Tyvärr visade det sig att jästen hade varit för gammal (det står inget bäst-före-datum utanpå påsarna, men hittade sen markeringen inuti), så jag tillsatte lika mycket jäst och närsalt, samt 1 g kalium till.

10 november
Silade igen. Såg litet skumt ut, men det var visst bara skum ;) Luktar jäst.

13 november
Jäser bra, bra smak, konstigt skum, inte så sött.
Tillsatte 4 l vatten och 1 kg socker, d v s är uppe i 19 l vatten och 3 kg socker. Kokade upp 1 kg socker i 1 l vatten, lät det svalna och hällde i. När man häller upp litet av vinet skummar det mycket. Sockerhalten ligger enligt mina beräkningar (oechslemätaren plus formel) på 14 % socker. Det är rätt lågt så här i början.

14 november
Tillsatte 1 kg socker och 1 liter vatten till. Sammanlagt 21 liter vatten och 5 kg socker. Började jäsa till max över natt igen, så när jag mätte var det bara 13 % socker igen.

7 december
Inget mätbart socker, bra smak. Tappade om och silade ner vinet i två mindre dunkar. Men det jäser fortfarande, så något socker bör det vara kvar. Ställde ner dunkarna i källaren, där det är något svalare.

1 mars
Tappat om på flaskor och slängt bottensatsen. Inget mätbart socker, bra smak, fortfarande svagt rosa (mycket svagt). Det blev i varje fall 16 liter och 13% alkohol, torrt vin. Hurra, det fungerade!



2 kommentarer:

  1. Så häftigt att det fungerade att tillverka kvittenvin. Har just fått en hink och nu blir det till att prova. Hur blev det i smaken nu efter två år? Om det är något kvar vill säga! Hälsningar Liza

    SvaraRadera
  2. Hej Liza! Jag är fortfarande väldigt nöjd med smaken. Det finns en flaska kvar, men jag tror jag ska göra en sats på skal och kärnhus i år igen. Obs att det faktiskt är tre år sedan sist! Och obs att det gäller äkta kvitten från kvittenträd, inte sura rosenkvitten från buskar - de växer inte överallt i Sverige! En sak som jag inte är bra på är att bli av med all bottensats. Det bildas mer (gäller i o f s allt sorts vin jag har gjort i mina dagar, men kvittenvin särskilt) efter flasktappningen. Det får jag nog jobba på, men du kanske kan knepet. Glöm för all del inte anti-gel-enzymet, annars får du kvittenkräm. Annars kan jag absolut rekommendera fläderblomsvin när den tiden kommer. Lycka till! http://prinsessornaskokbok.blogspot.com/2014/09/mitt-basta-fladerblomsvin.html

    SvaraRadera