fredag 4 mars 2016

Potatisflarn - potatisströssel


Det här receptet hittade jag på Stefan Ekengrens blogg på Besöksliv, men jag tror att satsen blev för stor för min ugn. Antagligen räcker hälften eller ännu mindre och antagligen ska moset strykas ut betydligt tunnare. Nu blev flarnen sega som skosulor faktiskt, så jag håller på att mixa dem till smulor / strössel, som man förhoppningsvis kan använda som dekoration eller till panering. För de är rätt goda med sin parmesansmak.

1 kg potatis
200 g äggvitor, lätt uppvispade
Smaksättning: citron, chili, parmesan eller något annat
Används för att dekorera mat med

Koka potatisen och mosa den. Låt moset svalna något och blanda ner äggvitorna och smaksättningen. Stryk ut på silikonmatta och låt torka i ugnen över natt i 75°. Bryt sönder och dekorera maträtter med. Håller sig länge.


Skosulorna ovan bröt jag först sönder och sen mixade jag dem rätt ordentligt, samt torkade smulorna en gång till i eftervärmen i ugnen. Resultatet blev det här parmesansmakande strösslet. Vem skulle kunna tro att den här lilla burken innehåller 1 kg potatis?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar