söndag 20 mars 2016

"Sachertårta" med enbart äggvitor



Sachertårta är ett hemligt recept, men jag tror att jag har nästan det perfekta receptet, vilket jag återkommer till. Det här är dock inte långt därifrån, fast med enbart äggvitor. Väldigt gott!

150 g smält smör
2,2 dl socker
1 dl kakao (eller 100 g mörk smält blockchoklad)
150 g mjöl
6-7 äggvitor / 2 dl
1 tsk bakpulver
1 slatt rom
aprikosmarmelad eller ljus gelé, här kvittengelé

150 g mörk blockchoklad
165 g grädde plus 3 msk smör
85 g socker plus 70 ml vattn
50 g crème double (grädde med minst 40% fett)

Enligt receptet för en form med diameter 26 cm, men jag skulle säga en mindre form.

Blanda smör, socker och kakao och rom. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda mjöl och bakpulver. Sätt ugnen på 160° varmluft. Blanda försiktigt äggvitor, kakaoblandning och mjölblandning och bred ut i formen. Grädda ca 30 - 40 minuter. Tyvärr fungerar inte trickset med att låta tårtbotten hänga upp och ner och svalna, för den trillade ut, därför gjorde jag små bakelser istället.

Enligt receptet skulle man bara smälta sylt och bre över, samt smälta 200 g blockchoklad och bre över, men jag tog ett proffsigt ganacherecept från sachertårtsreceptet istället.

Koka upp grädde och smör. Ta bort från värmen och blanda i hackad choklad. Låt svalna något. Koka upp socker och vatten och blanda sedan i den feta grädden och låt svalna något. Blanda alltihop och låt svalna tillräckligt för att ganachen ska gå att bre över kakorna / tårtan. Bre över. Verkligen ett jättebra äggviterecept och ett jättebra ganacherecept.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar