tisdag 15 november 2016

Brioche


Jag har taggat brioche både som matbröd och sött bakverk. Det innehåller inte särskilt mycket socker, jämfört med en sirapslimpa i alla fall, och kan fyllas med litet av varje. Av den här satsen gjord jag 20 bollar à 10 g deg, ett flätat formbröd på större delen av degen, och en liten del stoppade jag i frysen. Den ska jag sno ihop med bacon vid ett annat tillfälle. Som typ pinnbröd.
 

Kulorna fyllde jag med valnötsmassa och fördelade i cake-pops-formarna, satte på locket och lät dem jäsa i 40 minuter. Sedan tror jag att gräddningstiden blev för lång, så den nämner jag inte. I varje fall var storleken perfekt och smaken god, men konsistensen något skorpaktig.

Deg:

70 ml mjölk, inte iskall
15 g jäst
500 g mjöl (mer)
15 g salt
6 ägg (inte iskalla)
350 g mjukt smör
30 g socker

När knådnings- och jäsningstid är så lång, så kan man hoppa över att värma mjölken på spisen. Degen jäser ändå. Rör ut jästen med först en del av mjölken och sen resten. Den här gången körde jag faktiskt degen i mixern, men jag hade bara i en del av mjölet för att inte överanstränga maskinen.

Mixa mjöl (jag började med drygt 300 g), salt och ägg och tillsätt sedan jästmjölken. Kör ca 5 minuter på låg hastighet och tillsätt mera mjöl allt eftersom. Skrapa ner deg från kanterna och kör 10 minuter (jag: 5) på något högre hastighet tills degen är fin. Låt den nu jäsa i bunken i 2 timmar och förbered smöret. Skär det i mindre bitar så det blir mjukt och vispa det sedan poröst med sockret. Blanda i litet smör i taget i degen och kör maskinen samtidigt på låg hastighet. När allt smör är iblandat, kör maskinen på litet högre hastighet i 6 - 10 minuter. Nu visade det sig dock att det var för litet mjöl i, så jag blandade i så mycket att degen gick att arbeta, knådade litet och ställde in den i kylen ett par timmar. Den ska stå kallt, men inte mer än ett dygn. Den går dock bra att frysa ett par veckor, står det i receptet. Ta sedan ut degen och använd den.

Formflätan fick jäsa till dubbel storlek i smord form. Det tog säkert över en timme. Jag penslade den med ägg (strödde över pärlsocker) och gräddade den först 15 minutet i 200° och sedan 30 minuter till i 175°, stjälpte ut den och lät den få 5 minuter till utan form. Det blev väl bra. Sen fick den kallna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar