måndag 7 november 2016

Chokladpasta



Jag fick för mig att göra chokladpasta, vilket inte är så svårt. Är det blod i? frågade dock labbråttan misstänksamt. Bandnudlarna är kokta i sockervatten, men de var inte så där jättebra i den versionen. Som lasagne var resultatet mycket bättre!

200 g siktat mjöl
30 g siktad kakao
3 msk socker
2 ägg
vatten efter behov

Gör en pastadeg. Låt den vila kallt en timme. Kör den i pastamaskinen och gör bandnudlar, lasagneplattor eller vad som helst. Jag lät min pasta torka före användning, men det behövs förstås inte.


Detta är fyllningen till pastan; en enkel vaniljsås, fruktmos och äpplekulor i karamellsås.

5 dl mjölk (och grädde) 
2 - 3 msk socker
vaniljsocker
1 liten nypa salt
stärkelse

Koka upp mjölk, socker och salt. Gör en redning med maizena och rör ner (vet inte exakt hur mycket maizena, för det som stod i receptet var inte tillräckligt). Smaka av med vaniljsocker. Häll upp i en behållare och täck ytan med plastfolie, så den inte skinnar sig.

Fruktmos

ca 400 g vinbär
socker

Koka upp vinbär med litet socker och vatten. Mixa och passera. Smaka av. Jag hade även i litet maraschinolikör, som har stått i hyllan sedan kocken övade till sin examen, och den rundade av smaken på de sura bären. Man kan med fördel ta andra bär också.

Äpplekulor i karamellsås

4 äpplen
3 dl äpplejuce
1 dl socker
saft från en citron
1/2 kanelstång

200 g socker
1 msk honung
20 g smör
stärkelse

Skär ut kulor ur äpplena med ett kuljärn. Koka upp juice, socker, citronsaft och kanel. Koka äpplekulorna ca 4 minuter, men de ska inte bli för mjuka. Lägg dem i iskallt vatten.

Karamellisera sockret och häll på 2 dl vatten. Låt koka upp och puttra tills sockret har smält igen. Tillsätt smör och honung. Låt svalna litet grann. Lägg i äpplena och låt dem dra ett tag, tillsammans med en kvist rosmarin. För lasagnen redde jag även såsen med stärkelse.


Så här såg lasagnen ut innan den sista plattan och det översta varvet vaniljsås lades över.

Varvningen var så här: vaniljsås - chokladplatta - fruktmos - chokladplatta - äpplen i karamellsås - chokladplatta - vaniljsås - flagad mandel

Kul och gott! (Förresten har jag inte knyckt lasagnekombinationen någonstans, inte ens anpassat ett recept, utan här hittade jag på kombinationen själv.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar