måndag 14 november 2016

Test av dekorationer



Jag blev ju litet inspirerad av det här franska konditorprogrammet, så jag fick för mig att köpa en sån här cake-pops-form, eftersom jag inte vet var man köper motsvarande större silikonformar med med kupad botten, som man kan göra kulor av. Om man gjuter choklad i oljade halvrunda formar och ser till att den täcker överallt, så får man alltså halv kulor, som man kan fylla. Ovan är det vit choklad med karamellkräm från ett tidigare tillfälle, placerade i en petit-chou. 


Enligt kokboken för tyska kockar ska man spritsa petit-chouer med stjärnformat munstycke, men franska bagare kör mest med släta munstycken. Ovan har jag använt mönstrat munstycke, fyllt bakverket med karamellkräm i vit chokladform och serverat glass till.


Sen har jag testat att baka brioche i cake-pops-formen. Det blev ju rätt så kul (!). Recept kommer senare.


Jag försökte även göra gelékulor på äppelkompott och gelatin i de här cake-pops, men problemet var ju att jag inte kunde se hur mycket varm vätska (med gelatin) jag fyllde i det lilla hålet med den (eländiga) spritsen. Hur som helst blev det något att fylla i chokladformarna till vänster med. Främst i bilden ett par briochekulor. Längst bak fyllda kulor. Det är en sak att göra chokladhalvkulor, ytterligare en sak att klistra ihop dem (genom att värma kanten), vilket gick någorlunda, men jag kan inte rekommendera att sedan fylla kulorna med rosenkvitten-curd eller annat med en sprits genom ett litet hål, som sedan klistras ihop med choklad. Jag gjorde tre stycken. Sen fick det vara bra.

Vad proffskonditorerna vid ett par tillfällen dekorerade med var marängbitar som ser ut som skolkritor, fast de kallade dem för mikado efter spelet, för de är väl för unga för att känna till skolkritor. Jag kollade litet i Sju sorters kakor efter lämplig sorts maräng och jag hittade en sort som fungerade väldigt bra för fast maräng. Man skulle t ex nog kunna göra platta siluettbilder av den marängen också. I ett inslag dekorerade en stjärnkonditor sin petit-chou-bakelse med en platt svanhals och två platta vingar, som han stack in i snyggt spritsad grädde, så det såg ut som en svan. Något sådant ska jag testa vid tillfälle. Eller man kan också göra fina marängtårtbottnar av den här marängen, tror jag. Marängkransar heter kaksorten i bakboken.

Receptet:

2 äggvitor
1, 4 dl socker

Vispa detta med elvisp över sjudande vattenbad tills massan håller formen. Spritsa ut kransar eller långa pinnar på en plåt och grädda 45 minuter i 100° tills marängerna är torra. Skär sedan de långa spritsade pinnarna i kritstora bitar som dekoration.