tisdag 29 november 2016

Sachertårta eller björnbärstårta med sacherbottnar



Jo, jag gjorde ju bottnar till en sachertårta och stoppade i frysen. En botten gjorde jag bakelser av. Nu var det adventsbasar i lördags och då använde jag sachertårtan som chokladtårta. En sachertårta är annars bara lätt dränkt med vaniljsockervatten och rom, samt fylld med aprikossylt mellan bottnarna och täcks med chokladglasyr. Som jag skrev fungerade inte ganachen i receptet i alla fall. Då bestämde jag mig för att använda ett recept för chokladkaramellglasyr, som jag hittade på en fransk blogg som mest sysslar med petits choux. I varje fall skulle den här glasyren fungera på bakverk, inte bara på fryst mousse, som glansglasyr. Och det gjorde den. Däremot var den inte jättebra på att täcka moussen som fanns i mellanlagren, så det blev jag rätt frustrerad på. Men jag täckte alla "hål" med flagad mandel, så det såg okej ut.

Sachertårta, väldigt nära originalreceptet, som är hemligt:

140 g mörk blockchoklad
6 ägg
70 g socker plus en gnutta salt
140 g mjukt smör och 70 g florsocker
140 g mjöl

Smält den hackade chokladen i vattenbad. Vispa smör och florsocker poröst och tillsätt äggulorna, en i taget. Blanda i den flytande chokladen. Tillsätt försiktigt mjölet och därefter den hårt vispade äggvitan i flera omgångar.

Använd en större form än 18 cm i diameter, vilket är det som angivs. Visserligen brukar sachertårtor vara små till ytan, men det här är så mycket smet att den i så fall blir jättehög.

Grädda näst längst ner i 170° och ha ugnsluckan på glänt i 15 minuter. Fortsätt att grädda. Gräddningstiden beror på formens storlek. I en vidare form kanske det räcker med 45 minuter som det står i receptet. För min lilla form behövde jag 85 minuter. Lägg ev. på bakplåtspapper mot slutet.

Sockervattnet innehåller 1 dl vatten, 100 g socker, vaniljfrön från en vaniljstång och 3 msk rom. Det sista blandas i efter att sockervattnet har kokat upp och svalnat. Aprikosmarmeladen värms upp innan den breds över. Ev. kan man späda ut marmeladen med socker och vatten.

Jag gjorde dock ingen sachertårta utan en björnbärstårta med chokladbottnar, så sockervattnet och aprikosen hoppade jag över. Björnbärskrämen finns här.

Åter till chokladkaramellglasyren:

Karamellisera 200 g socker. Häll på 2 dl grädde och låt karamellen sjuda sig slät igen. Blanda i 200 g hackad mörk blockchoklad när karamellen har svalnat något. Om det behövs kan man värma alltihop försiktigt igen. Men mörk choklad är litet värmekänslig. (För att inte tala om vit choklad.)

Häll glasyren över tårtan. Min tårta ser i alla fall fin ut uppifrån. Jag dekorerade den som synes med valnötskärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar