onsdag 23 november 2016

Briochelockar med bacon



Recept på briochedeg här. En bit deg hade jag fryst in och nu tog jag fram den för att göra såna här lockar, vilka är väldigt trevliga som tilltugg på en fest t ex. Varje lock väger 20 g. Rulla ut degklicken till en längd på 15 cm och linda en bit skinka spiralformigt ganska fast runt den. Jag delade varje skiva bacon i 2 - 3 bitar på längden. Lägg ut lockarna med 4 cm emellan och låt dem jäsa, så ser du snart varför de kallas lockar. Degen jäser ut där skinkan inte täcker. Enligt receptet skulle de jäsa en halvtimme, men eftersom min deg hade varit i frysen tog det längre tid innan den kom igång. Pensla med ägg, men inte på skinkan. Grädda 12 minuter i 180°. Jag tog varmluft 150°, så fick båda plåtarna plats samtidigt. Den undre fick därefter flytta upp högre och fick 3 minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar