tisdag 19 december 2017

Angela Merkels potatissoppa



Angela Merkel säger att hon är väldigt bra på att koka potatissoppa och tydligen gör hon något åt det här hållet. Det är en potatissoppa från Pommern och den blev väldigt god också, men något måste vara fel, antingen på mängden potatis eller buljong, för jag upptäckte att jag bara hade 300 g potatis hemma, när det skulle vara 1 kg. Annars höll jag mig till receptet och blev nöjd.

1 kg (300 g) potatis
100 g bacontärningar
1 lök
150 g morötter
50 g selleri
1 purjolök
7,5 dl grönsaksbuljong
salt, peppar, hackad persilja

Skär alla grönsaker i fina tärningar. Fräs bacon och därefter hackad lök i litet fett. Tillsätt buljongen och de andra grönsakerna. Koka en kvart. Mosa innehållet så gott det går med ett lämpligt verktyg. Obs att man inte ska mixa med en mixer, för potatisen blir seg då. Detta betonar även Merkel. Om man har små tärningar gör det ingenting om inte allt mixas. Soppan ska bara bli litet krämigare. Detta recept ligger i min värdering före Reinfeldts korvgryta. Trumps mammas köttfärslimpa skulle ligga på första plats, men hon var nog ingen politiker, så det receptet räknas inte riktigt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar