tisdag 12 december 2017

Vörtbröd och saffransbullar



Jag gör faktiskt alltid vörtbröd på surdeg numera, för det går inte sönder så snabbt när det doppas. Sedan gjorde jag flera saffransbullar på ingredienserna från Lyckas med bakning, eftersom den första omgången serverades i föreningen. Jag hade dock fingervarm degvätska för att slippa hänga omkring i köket hela dagen och vänta på att degen skulle jäsa. Först gjorde jag en fördeg på jäst, litet mjölk, litet socker och litet mjöl (samt 2 paket saffran för dubbel sats och 1 tsk kardemumma) och lät den jäsa en kvart. Sedan körde jag alltihop i den stora degröraren från Electrolux och lät degen jäsa en halvtimme. Efter utbakningen fick allt jäsa en halvtimme till.


Gullvagn


Julgalt


Julbock


Luciakrona


Sjuhålabröd


Såbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar