söndag 17 december 2017

Gåslår med grönkål



Det blev väl rätt så lyckat, men jag fattade aldrig riktigt vad sockret skulle vara bra för, så redan från början råkade skinnet få en alltför brun fläck. I alla fall var gåslåren inte torra, vilket alltid är en risk. Först kokar man dem. Detta kan göras dagen innan. Jag vet inte heller riktigt varför det skulle vara vinäger i spadet, men det var i varje fall inte negativt för gåslåren. Dock duger inte fonden till sås sedan. Lägg gåslåren (2)  i en kastrull och häll på 125 ml ljus vinäger och vatten så det täcker. Koka upp, skumma, tillsätt 1 lök, 2 lagerblad, 1 msk senapskorn och 1 tsk salt. P g a av otydlig beskrivning hade jag i 1 av 2 rekommenderade matskedar socker i spadet också, vilket i varje fall inte var helt fel. Det här skulle koka en timme, och jag valde att ställa in kastrullen i ugnen på 120° för att minska risken för sönderkokning. Efter en timme såg låren rätt så färdiga ut, för köttet hade krupit upp på benet. Om man tar vara på fettet ovanpå fonden, kan man använda det till stekning i fortsättningen.

Ta upp låren. Torka av, salta och peppra. Här hade jag på ca 1/2 tsk socker, men det var inte bra. Det står i receptet att man ska hälla i sockret efter bryningen, kanske för att karamellisera såsen. Den är dock för sur för att använda som fond. Bryn alltså. Jag tog sedan upp låren ur grytan och lade över i en form, hällde på litet av den sura fonden för att lösa upp spadet och hällde detta över låren, lade på lock och ställde in i ugn 1,5 timme i 180°. Det var inte alls så att låren blev alldeles för mycket igenom, med tanke på att de såg ut så redan efter kokningen. Efter 30 minuter ska man hälla på en slatt av spadet igen, men det beror väl på hur mycket som redan är i. Nu ligger låren i en spadskyla och ångkokas under lock, vilket säkert inte är fel. Koka sedan ihop 40 g gåsfett (smör står det), 2 msk sojasås och 2,5 msk honung och pensla över låren. Höj värmen, ev. grill, men då ska låren vara längst ner i ugnen. Pensla flera gånger tills låren ser fina ut.

Grönkålen var upptinad från förra gången. Jag kokade potatisen i det sura spadet. Gör inte det. Den får en konstig hud runt om. Nästa gång ska jag ändå testa ett annat recept, även om detta var okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar