söndag 17 december 2017

Mördeg - jitterbuggare och annat



Först och främst behövde jag en mördegsbotten till en tårta, som kommer att behöva litet extra stöd, tror jag. Sedan ville jag testa saker som konditorerna i den franska konditortävlingen sysslar med. Tuber och sånt. Och sedan blev det deg över, som räckte till jitterbuggare. Degen är gjord enligt 1-2-3-regeln. 100 g socker, 200 g smör och 300 g mjöl, samt 1 ägg.


Jag tycker att det ser häftigt ut med ihåliga mördegsrullar, som kan fyllas med någon god kräm. Proffsen har metallcylindrar, men jag testade med vanliga cannelloni som jag hade klätt med bakplåtspapper, vilket jag fixerat med gem tills degen var på. Jag gjorde en mall på 8 x 10 cm. 10 x 10 hade också gått. Det fungerade jättebra. Sedan försökte jag göra bågar som jag hade lagt ovanpå runda serveringsformar av metall. För att de inte skulle rulla runt hade jag lagt dem i en bakform. Dock skulle jag ha klätt även den med bakplåtspapper. Men det var bara en som gick sönder under bakningen. I o f s vet jag inte vad jag ska ha bågarna till, men det var kul att testa. Cylindrarna ska jag fylla med någon lämplig kräm och servera till efterrätt.


Sen blev det jitterbuggare. Man vispar två äggvitor hårt och vänder ner 4 msk socker och vispar mera. Sedan brer man marängsmeten över 16 cm breda plattor och rullar ihop, ställer kallt och skär sedan kakor, som gräddas i 175° ca 12 - 15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar