måndag 4 december 2017

Rödvinsglaserat fläsklägg med smörkokt potatis



I Svenska kocklandslagets kokbok Svinaktigt gott finns det ett recept av Magnus Lindström, som det passade bra att göra eftersom jag hade köttet från ett fläsklägg i frysen. Det är dock insorterat under förrätter och serveras med pilgrimsmusslor och vitt vin, vilket jag hoppade över.

500 g kokt (rimmat hade jag inte och jag tror att det är bättre orimmat) fläsklägg = 1 fläsklägg
1/2 anchochili (vet jag inte vad det är, jag tog en vanlig torkad hemodlad chili)
skirat smör att steka i
1 dl rödvin
2 msk rödvinsvinäger
2 msk sirap
1 dl kalvfond (det blev oxfond)
2 cm kanelstång
2 lagerblad
1 msk olivolja
salt och peppar

Kärna ur chilin och låt den koka i litet vatten i 30 minuter. Dela lägget i mindre bitar och fräs i smör. Tillsätt rödvin, vinäger, sirap, fond, kanel, lagerblad och chili och låt det hela puttra ett tag och bli genomvarmt. Smaka av bl a med olivolja.

Till detta gjorde jag en variant på tillhörande tillbehör
2 stora lökar skurna i mindre klyftor
1/2 dl ärter
hackad persilja

Koka löken i saltad fond och blanda sedan med ärter och persilja

Dessutom gjorde jag fondant potatoes, som är sista skriket i brittiska matlagningsprogram och faktiskt väldigt gott.

Ta ut cylindriska bitar ur några potatis med hjälp av en rund kakform och en kniv. Hetta upp 150 g smör på inte för hög värme och när den börjar bubbla ställs potatisarna i och får stå där utan att bli pillade på i 5 - 6 minuter. Vänd dem sedan och gör det samma med andra sidan. Eftersom mina potatisar inte blev tillräckligt brynta på den tiden, så förlängde jag sedan tiden. Häll på ljus fond enligt receptet, men jag hade kvar oxfond som jag använde. Var försiktig, det kan spruta fett! Lägg också i en kvist timjan och ett lagerblad och låt potatisarna koka färdigt. Ta vara på smöret och använd det till något lämpligt vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar