torsdag 8 oktober 2020

Tradarmacka - falukorvssmörgås

 


Jag kände inte till begreppet tradarmacka, men hittade det i en kommentar på Edward Bloms Twitter. Han har ju "uppfunnit" en räksmörgås och någon efterlyste tradarmackan, så då sökte jag den på nätet.

Rosta eller stek formfranska eller rågbröd. Stek potatis för sig och tillsätt hackad lök mot slutet. Jag brukar alltid förkoka klyftor eller tärningar i 5 minuter. Enligt det receptet jag hittade skulle falukorvsskivorna skäras på "fel" håll och det kanske kan bli svårt med böjd korv, men jag använde en bit rak, tysk Lyoner. De knasiga bitarna ovanpå och under kan användas till tysk korvsallad med inlagd gurka och vanlig vinägrett. (OT: Med emmentalerost blir salladen schweizisk.) Stek falukorv och även ägg. Dekorera gärna med ett salladsblad.