tisdag 16 oktober 2018

Rätter med pumpa



Kockskolans pumpasoppa har jag lagt upp här.


Av den andra hälften av pumpan hyvlade jag så stora och tunna bitar som möjligt på mandolin, förvällde dem en halv minut i kokande saltvatten, lade dem lätt omlott på folie och lade ut en sträng av mjukrörd smaksatt getost, rullade ihop dem och skar små bitar. Av mindre användbara pumpabitar skar jag ut små rundlar och bottnade en skål med plastfolie med dem, lade ut mera getost och stack sedan små rundlar längst kanten, fyllde på med kantbitar av pumparullen och halva körsbärstomater och vände upp på en tallrik. Serveras med pumpakärnor och pumpakärnsolja.


Det fanns fortfarande kvar getost och en skiva förvälld pumpa och nästa dag fyllde jag en halv avocado per person och lade på en dekoration av pumpa.

Alla diverse överblivna pumpabitar lade jag i en ugnsfast form, lade i örter, kryddade och ställde in i ugnen tills pumpan var mjuk, mixade och passerade. Bl a använde jag ett par skedar till en fiskrätt, främst som dekoration.

Sylta igen



Samma sylta som här, men fryst, uppvärmd, mixad och stelnad igen.


fredag 5 oktober 2018

Ugnsbakade kvitten till mos



Om man vill koka mos utan att få ut saft till gelé t ex, är det en bra idé att ugnsbaka dem. Enligt det här receptet 180° ca 1 timme. Men det går säkert även med flera plåtar i varmluft på något lägre värme. Efteråt skalas och urkärnas frukterna och mixas. I det här receptet till en paj 1 kg frukt (brutto) och 1 dl vin/juice.

måndag 1 oktober 2018

Sötsurt kvittenmos på annat sätt



Till vänster kvittenkonfekt, d v s sött mos, torkat i ugn.

Kvittenmoset ska visst passa till typ söta gnocchi eller pannkakor, men jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra med det än.

900 g kvitten
60 g socker
5 nejlikor
2 msk äppelvinäger

Skala och kärna ur kvitten. Den ena hälften skärs fint och kokas med socker, nejlikor och en slatt vatten. Den andra hälften skärs i tunna klyftor. När de fint skurna kvittenfrukterna är mjuka, plockas nejlikorna upp och allt mosas. Tillsätt vinägern och de tunt skurna klyftorna. Låt dessa dra på låg värme i moset tills de blir mjuka men inte mosiga.

Trerättersmeny inspirerad av Top Chef - obs den randiga fisken!



Först en minimalistisk förrätt på aubergine blandad med fårost i en bit röd paprika. Sätt ugnen på 225° och lägg in auberginen hel. Vänd den var femte minut tills den är igenom. Låt svalna, ta ur inkråmet och mixa med fårost.


Randig torsk har jag knyckt från Top Chef. Dock från olika kockar och dessutom fick jag fundera ut receptet själv.

De franska kockarna gillar att sjuda fisk på låg temperatur i någon fet vätska, t ex mjölk eller grädde. Eller olivolja. Det blir dock väldigt dyrt och slösaktigt att använda olivolja på det sättet. Jag penslade hellre in fiskbitarna med olja och lindade in dem i folie och lade dem i en plastpåse i vattenbad. Men först fick fisken vila 5 - 10 minuter på grovt salt för att bli litet fastare. Skölj och torka av. Top Chefkockarna brukar köra fisk i 50 - 60° i 10 - 12 minuter. Nu hade mitt vattenbad redan gått upp till över 80°, men jag tänkte att temperaturen skulle sjunka när fisken kom i, men det gjorde den inte. Jag lät den ändå vara i. Efter 10 minuter var fisken inte ens helt varm! Därför lät jag den ligga i medan vi åt förrätten, vilket var för länge, men det gjorde inte så mycket.

Ta upp fisken. Jag tror att den gärna kan svalna något på ytan för att ränderna inte ska smälta medan de läggs på. Alltså den här knapriga ytan består för det mesta av smör och ströbröd, samt lämplig smaksättning som t ex chorizo. Här är det hasselnötter, respektive persilja.

Utgångspunkten var 50 g mjukt smör och 50 g ströbröd, vilket var rätt så bra. Detta mixade jag med persilja. Konsistensen ska vara rätt så fast, tror jag.

Med 50 g malda nötter och 50 g smör kändes konsistensen inte bra. Jag tillsatte både ströbröd och mera nötter på en höft.

Kavla ut varje deg för sig till en platta mellan folie och ställ kallt. Skär lagom stora ränder och lägg dem på fisken. Grilla tills ytan får färg, eller nötterna börjar dofta i det här fallet.

Jag tycker att det här är väldigt trevligt. I programmet gör de likadant med köttbitar, inte nödvändigtvis randiga, det går också bra med bara en sorts knaprig yta.

Till fisken blev det potatis-sötpotatismos och picklade rödlöksblad. Morotsrullarna består av tunt skivade morötter, förvällda, samt strimlade morötter, likaså förvällda, som jag har pillat ner i rullarna. Tyvärr vet jag inte hur man ska få till att de ska vara varma vid serveringen, men det kanske fungerar om tallrikarna är heta.


Äpplerosorna vet jag inte var jag såg, men de är jättelätta att göra. Det var smördeg kvar från munsterpajen. Man behöver - per äppleros - en längd på ca 4 cm, så lång som kortsidan på smördegen och lika mycket tunt utkavlad mandelmassa (mellan folie) som man lägger på. Som jag minns av receptet skulle det egentligen vara urkärnade men oskalade äpplen som skärs tunt och förvälls, men i frysen hade jag rosa äppelskivor (förvällda i rödvinslag), som jag inte minns vad de var tänkta för, och de blev jättefina. Lägg tre tunna skivor på längderna och rulla upp. Sätt rullarna i väl smorda muffinsformar (plåt). Om det finns smördeg kvar kan man snitsa till några blad eller så och sätta på utsidan av rosorna först. Grädda i ugn. Jag hade först 225°, men det är litet lurigt för äppelskivor och eventuellt utstickande mandelmassa bränns gärna vid innan smördegen är riktigt färdig. I alla fall blev det fint och gott. Pudra över florsocker när rosorna har svalnat något.


Paj med munsterost från Alsace



Receptet finns på min andra blogg, Min tyska kokbok


Välkommen dit!

Kvittenchutney



1 kg äkta kvitten
200 g farinsocker / brunt socker
2 tsk salt
2 gula lökar
1 bit ingefära
1 röd pepperoni
motsvarande 2 kapslar kardemumma
2 stjärnanis
175 ml äppelvinäger

Skala, kärna ur och skär kvittenklyftor mycket fint. Lägg den finskurna kvittenfrukten direkt i en blandning av salt och socker. Låt dra en timme.

Skala och skär lök och ingefära fint. Kärna ur chilifrukten och skär den fint. Om den är torkad, lägg den direkt i kvitten-sockerblandningen. Öppna kardemummakapslarna. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka in ca 30 minuter. Rör om så massan inte bränns vid. Plocka upp stjärnanisen. Häll i rena heta burkar och vrid på locket. Ställ upp och ner 5 - 10 minuter. Låt svalna. Ska helst vila minst en natt före servering. Passar till ost och kött.