måndag 1 oktober 2018

Trerättersmeny inspirerad av Top Chef - obs den randiga fisken!



Först en minimalistisk förrätt på aubergine blandad med fårost i en bit röd paprika. Sätt ugnen på 225° och lägg in auberginen hel. Vänd den var femte minut tills den är igenom. Låt svalna, ta ur inkråmet och mixa med fårost.


Randig torsk har jag knyckt från Top Chef. Dock från olika kockar och dessutom fick jag fundera ut receptet själv.

De franska kockarna gillar att sjuda fisk på låg temperatur i någon fet vätska, t ex mjölk eller grädde. Eller olivolja. Det blir dock väldigt dyrt och slösaktigt att använda olivolja på det sättet. Jag penslade hellre in fiskbitarna med olja och lindade in dem i folie och lade dem i en plastpåse i vattenbad. Men först fick fisken vila 5 - 10 minuter på grovt salt för att bli litet fastare. Skölj och torka av. Top Chefkockarna brukar köra fisk i 50 - 60° i 10 - 12 minuter. Nu hade mitt vattenbad redan gått upp till över 80°, men jag tänkte att temperaturen skulle sjunka när fisken kom i, men det gjorde den inte. Jag lät den ändå vara i. Efter 10 minuter var fisken inte ens helt varm! Därför lät jag den ligga i medan vi åt förrätten, vilket var för länge, men det gjorde inte så mycket.

Ta upp fisken. Jag tror att den gärna kan svalna något på ytan för att ränderna inte ska smälta medan de läggs på. Alltså den här knapriga ytan består för det mesta av smör och ströbröd, samt lämplig smaksättning som t ex chorizo. Här är det hasselnötter, respektive persilja.

Utgångspunkten var 50 g mjukt smör och 50 g ströbröd, vilket var rätt så bra. Detta mixade jag med persilja. Konsistensen ska vara rätt så fast, tror jag.

Med 50 g malda nötter och 50 g smör kändes konsistensen inte bra. Jag tillsatte både ströbröd och mera nötter på en höft.

Kavla ut varje deg för sig till en platta mellan folie och ställ kallt. Skär lagom stora ränder och lägg dem på fisken. Grilla tills ytan får färg, eller nötterna börjar dofta i det här fallet.

Jag tycker att det här är väldigt trevligt. I programmet gör de likadant med köttbitar, inte nödvändigtvis randiga, det går också bra med bara en sorts knaprig yta.

Till fisken blev det potatis-sötpotatismos och picklade rödlöksblad. Morotsrullarna består av tunt skivade morötter, förvällda, samt strimlade morötter, likaså förvällda, som jag har pillat ner i rullarna. Tyvärr vet jag inte hur man ska få till att de ska vara varma vid serveringen, men det kanske fungerar om tallrikarna är heta.


Äpplerosorna vet jag inte var jag såg, men de är jättelätta att göra. Det var smördeg kvar från munsterpajen. Man behöver - per äppleros - en längd på ca 4 cm, så lång som kortsidan på smördegen och lika mycket tunt utkavlad mandelmassa (mellan folie) som man lägger på. Som jag minns av receptet skulle det egentligen vara urkärnade men oskalade äpplen som skärs tunt och förvälls, men i frysen hade jag rosa äppelskivor (förvällda i rödvinslag), som jag inte minns vad de var tänkta för, och de blev jättefina. Lägg tre tunna skivor på längderna och rulla upp. Sätt rullarna i väl smorda muffinsformar (plåt). Om det finns smördeg kvar kan man snitsa till några blad eller så och sätta på utsidan av rosorna först. Grädda i ugn. Jag hade först 225°, men det är litet lurigt för äppelskivor och eventuellt utstickande mandelmassa bränns gärna vid innan smördegen är riktigt färdig. I alla fall blev det fint och gott. Pudra över florsocker när rosorna har svalnat något.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar