torsdag 25 oktober 2018

Rotfrukts-anti-pasti till julbordet



Rörig bild, måhända, men jag ville testa något.

Det är ju så att vi ska fixa ett svenskt julbord igen - och det ska inte kosta mycket heller. För att uppfylla moderna förväntningar på mera vegetariskt den här gången och även för att kunna bjuda på många rätter, fast hålla budgeten, så tänkte jag ha med en kålrots-anti-pasti som jag hittade recept på en gång. Där var kålroten främst kokt i apelsinjuice. Nu hade jag dock äpplejuice hemma sedan jag kokade julskinkekålrabbi.

äpplejuice
ingefära, riven
kryddpeppar
kryddnejlikor

Koka detta 10 minuter och sila av.

Skala kålroten väl och skär tunna skivor på mandolin. Några skivor använde jag för att rulla in en fyllning i till rätten med jakobsmusslor, som jag serverade på kvällen - se separat inlägg. Sedan tog jag hjärtformar (pepparkaksformar) och tog ut hjärtan ur kålrotsskivorna, samt kokade dessa i omgångar (jo, jag började med att karamellisera skivorna först, men det blev för jobbigt) i äpplejuicen. Det tar ca 15 minuter för att tunna skivor ska bli al dente, mycket längre än det stod i receptet med apelsinjuice.

Sedan hittade jag en bit selleri i kylskåpet och gjorde samma sak, fast nu tog jag till stjärnformen. Resterna av den kokta kålrabbijulskinkan fick också vara med på tallriken.

Sedan gjorde jag en vinägrett och hällde över. Jag tror jag ska lägga in rödlök till julbordet, här ligger bara några skivor rödlök huller om buller på tallriken, och ett par skivor marinerad zucchini ställde jag också dit (salta och peppra zucchini, låt stå, torka av och blanda citronsaft och olivolja och häll på, samt skal av riven citron, låt marinera ett tag). Men det ska inte vara någon zucchini på det svenska julbordet. Vi ska hålla oss så långt det går till nordiska smaker. Jag tror att det blir litet mera kålrabbi för att det ska se mera ut. När det gäller kräftströmmingen på aubergine är det ingenting att göra.

Dessutom är det riktigt gott med juicekokta rotfrukter.

Nu hoppas jag att det är okej att frysa ner de här hjärtskivorna, för då slipper jag göra om jobbet till julbordet. F ö är det inte så lätt att få tag på kålrot i Bayern. När jag till slut hittade en, så var kassörskan jättestolt över att hon visste vad det var och alla andra i kön visade ett oväntat intresse över denna raritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar