tisdag 30 oktober 2018

Havsaborre med fänkål på medelhavsgrönsaker



Det blev litet lurigt att välja ett recept från Top Chef, för fransmännen lider av begreppsförvirring (loup eller bar är helt olika sorter, men tydligen säger en del så, en del så) när det gäller vissa fiskar. Men när jag tittade på det tyska ordet i en översatt fransk kokbok, så kom jag rätt, tack vare bilden. 

Medelhavsgrönsakerna (och några till) var inte med i det här receptet, men jag tänkte att det inte kunde skada. Det är i alla fall rödlök, gul lök, vitlök, morot i långa tunna skivor, zucchini och paprika i. För säkerhets skull fräste jag allt utom vitlöken i olja i förskott. Morotsskivorna längst tid och zucchini och paprika kortast. Vitlöken skivade jag sedan över grönsaksbädden i formen. Om man inte lägger grönsaker under, ska formen oljas.

Den här fisken fick fjällas, vilket innebar en viss rengöring efteråt av kök och kock. Skölj och torka av. Gör ett par kryss med en vass kniv i huden (det stod så, men jag vet inte om det var bra). Salta och peppra utanpå och inuti. Tryck litet fänkålsfrön mot huden. Stoppa gärna en citronskiva inuti och/eller under fisken. 

Man ska också mortla litet fänkålsfrön och göra örtsmör, men jag strödde bara de bortlade fröna över grönsaksbädden, för jag hade annat örtsmör i frysen (med vitlöksgräs och chili).

Ugnsstek fisken i 220°. Vänd fisken, sänk till 175° och stek den ett tag till. Oj, jag läste visst fel, det skulle vara sammanlagt 35 minuter och jag tog till en halvtimme på varje sida. Ja, det var stora fiskar på 500 g, så det gick bra ändå. Pensla fisken med smält smör och sätt ugnen på högsta värme i 5 minuter står det. I o f s får den fin färg, men om man pillar bort huden, så spelar det ingen större roll.

Baguette därtill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar