tisdag 16 oktober 2018

Fläskfilé marinerad i kaffe och honung



Det här var något jag såg på frukost-tv på hotellet när vi var i Alsace. Fläskfilén är marinerad i starkt kaffe, utrört med honung. Till detta skar kocken på TV av det vita på en purjo, rullade in i späck och aluminiumfolie och stekte både rullarna och fläskfilémedaljonger. Det skulle egentligen vara stora färska lökar med stjälk, halverade och ytstekta också, men det fanns inte att köpa. Sedan marinerades även strimlor av purjo i kaffe och honung. Jag förvällde dem även. Dessutom tog jag den här knapriga nötgratineringen som jag hade fryst in från fiskreceptet och grillade snabbt av medaljongerna. De var först stekta 2 minuter på varje sida. Det blev väldigt bra, de var fortfarande lätt rosa. De förvällda bönorna hettade jag upp i stekpannan, där jag hade stekt köttet. Och så blev det en sås på en mjölredning, litet köttfond samt lagom mycket kaffe. För att få in sötma hällde jag faktiskt på italiensk citronlikör som inte går åt annars, men man kan ju ta mera honung om så önskas. Potatismos till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar