tisdag 16 oktober 2018

Rätter med pumpa



Kockskolans pumpasoppa har jag lagt upp här.


Av den andra hälften av pumpan hyvlade jag så stora och tunna bitar som möjligt på mandolin, förvällde dem en halv minut i kokande saltvatten, lade dem lätt omlott på folie och lade ut en sträng av mjukrörd smaksatt getost, rullade ihop dem och skar små bitar. Av mindre användbara pumpabitar skar jag ut små rundlar och bottnade en skål med plastfolie med dem, lade ut mera getost och stack sedan små rundlar längst kanten, fyllde på med kantbitar av pumparullen och halva körsbärstomater och vände upp på en tallrik. Serveras med pumpakärnor och pumpakärnsolja.


Det fanns fortfarande kvar getost och en skiva förvälld pumpa och nästa dag fyllde jag en halv avocado per person och lade på en dekoration av pumpa.

Alla diverse överblivna pumpabitar lade jag i en ugnsfast form, lade i örter, kryddade och ställde in i ugnen tills pumpan var mjuk, mixade och passerade. Bl a använde jag ett par skedar till en fiskrätt, främst som dekoration.