tisdag 13 september 2011

Rönnbärsgelé

Samtidigt som jag plockade fläderbär lyckades jag faktiskt få ihop lite rönnbär också, vilket var betydligt svårare. Har visserligen inte smakat på gelén, men jag följde bara ett enkelt recept ur en konserveringsbok och tror väl knappast att den smakar dåligt. Fast att koka bären i äpplejuice istället för vatten var mitt tillägg.

2 kg bär kokas upp i 1 liter juice och får droppa av. Den avsvalnade saften blandas med syltsocker. Det tyska syltsockret (1 plus 1- varianten) är utan konserveringsmedel, för det behövs bara när man drar ner på sockermängden. Min svärmor köper alltid 1 plus 2 sorten för en mindre söt sylt och det finns även 1 plus 3, men då ingår som sagt konserveringsmedel och annat.

1/2 l rönnbärssaft blandas med 1/2 kg syltsocker och kokas i 4 minuter enligt paketet. Därefter tillsätts 1 dl vitt vin. Fast jag tog till fläderblomsvin ur förrförra årets produktion.

Före gelékokningen hade jag förberett syltburkarna. De steriliserades 1/2 timme i ugn, drygt 100 grader. På det sättet var de både heta och rena när gelén blev klar.