tisdag 16 juli 2013

Crema catalana



Förra veckan misslyckades jag med det här receptet (ursprungligen från Allers), såtillvida att krämen blev litet rinnig. Sedan kollade jag andra recept och såg att det ska vara en äggula per deciliter vätska, vilket det här receptet inte hade, så det kan nog ha haft en betydelse. Men dessutom var jag nog litet för försiktig vid upphettningen, vilket man i o f uppmanades att vara. I andra recept verkar försiktigheten vara begränsad, så nu körde jag en gång till.

Första gången tog jag 2 dl grädde och 3 dl mjölk, men den här gången blev bytte jag ut grädden mot mjölk, d v s 5 dl mjölk sammanlagt. Krämen var jättegod förra gången, men den verkar god nu också (kan jag säga efter att ha slickat av slickepotten).
Vätskan ska alltså kokas upp tillsammans med skalet av en ekologisk apelsin och skalet av en halv ekologisk citron, samt en kanelstång.
Under tiden rör man ihop 5 äggulor med 2 msk majsstärkelse, 5 msk socker och 1 tsk äkta vaniljsocker, så det blir rätt pösigt.
Den uppkokta mjölken silas av och hälls i äggsmeten under omrörning (utan att vänta tills den svalnar enligt det försiktiga receptet). Så häller man tillbaka puddingen i kastrullen och kokar upp under omrörning, men inte alls särskilt försiktigt, utan på hög värme. Bara man rör så... Sen märker man ganska snabbt att krämen blir riktigt tjock (inte bara en flytande kräm, som i det första receptet) och då tar man snabbt bort kastrullen från plattan och häller krämen i en serveringsskål.

Krämen ska nu svalna av och dessutom kallna ordentligt 3 - 4 timmar i kylskåpet.

Karamellisera 2 dl socker i en tjockbottnad kastrull utan att röra om hela tiden (1 dl är för litet, hör ni det på Allers) och skeda den över krämen och ställ in den i kylen igen. Servera gärna med färska bär och citronmeliss!

Det blir väldigt god smak av citrusskalen och det är en bra variant på crème brulée för den som inte har någon brännare. Man kan ju också göra brylépudding med karamellen i botten av ugnsfasta skålar och en äggstanning som blir fast i vattenbad i ugnen. Det har jag nog gjort någon gång för länge sedan och tror jag ska göra om en annan gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar