fredag 10 december 2010

Cassoulet av gåsrester

Det är lite jobbigt att tillaga och äta gås. Då är det betydligt lättare och faktiskt godare att äta upp resterna i en cassoulet. Jag gjorde dubbel sats av böngrytan och kokade hälften färdigt som en vegetarisk rätt. Resten stoppade jag i frysen och gjorde gåscassouleten vid ett annat tillfälle.

Lägg 250 g vita bönor i blöt över natten.
1 lök, 2 morötter, vitlök (eller en förpackning soppgrönsaker) skärs i småbitar och steks i gåsfett. Blanda i 1 burk tomater, lite skuret fläsk, bönorna, timjan, chili och peppar. Salt kan man smaksätta i på slutet. En del påstår att salt förhindrar att bönorna blir mjuka. Och 1 liter buljong, står det i receptet, men jag tror att det är för mycket. Sen får allt koka 15 minuter. Om det ska bli gåscassoulet blandar man nu i gåsköttet och ställer på franskt sätt in allt i ugnen i minst 1,5 timme, vilket jag gjorde, men jag tror nog att man lika gärna kan antingen koka färdigt allt på spisen eller i koklåda.

Smaklig måltid!