söndag 19 december 2010

Traditionell julmat

I fredags blev grisfötterna färdiga efter en natts smaksättning i saltlag. Jo, det var en knorr med också. Läste att man kan griljera knorrar och servera dem på ett traditionellt julbord, men vet någon hur många knorrar man behöver för att det ska löna sig? Jag hade bara en svans och två grisfötter, som jag kombinerade två recept för, både smaksatta i lag och sedan nedlagda i kokspadet, d v s aladåb. Nu får de ligga ett par dagar till i frysen för att vara riktigt aptitliga till jul.

Samtidigt gjorde jag i ordning revbenen i ugnen. Det är inte direkt mycket kött på benen, men huvudsaken man har lite välkryddat att gnaga på.

Jo, en läcker lax- och göspaté gjorde jag också. Om man kallar den fiskpudding, kan den räknas som traditionell husmanskost. Nu blev den lite mer raffinerad (à la Vår kokbok) med ett rosa lager laxpaté, lite rökt lax, ett grönt lager göspaté med spenat och gräslök, lite mera rökt lax och till sist ett sista lager rosa laxpaté. Ska gå bra att frysa och tina över natt, står det i kokboken. Vi får väl hoppas att det stämmer.

På torsdagen blev den förresten citronkola gjord på vit sirap. Det fungerade lika bra som mörk sirap. Tyvärr finns det bara mörk här. Den vita köpte jag i Sverige, med tanke på att göra moderna lyxiga tårtor, men det har visst inte blivit någon tårta på ett helt halvår.