torsdag 10 maj 2012

Rädisblastsoppa





Det här receptet behöver man fin rädisblast till. Händelsevis fick jag den utan att behöva köpa några rädisor när jag var i i gårdsbutiken och köpte ett paket griskött och kunden före mig bad om att få rädisorna utan blast.

Blast från 2 knippen rädisor
400 g potatis
1 lök
smör
1 l hönsbuljong
Crème fraiche eller grädde

Fräs skivad potatis och hackad lök i litet smör, häll på buljong och låt koka tills den är mjuk. Tillsätt blasten och mixa. Blanda i grädde. Kan tydligen smaksättas med pepparrot, men det behövs inte. Om man har rädisor kan man skära dem fint och garnera med.

Buljongen var egentligen sparrisspad som blivit över, smaksatt med tärning. Sedan kokade jag i o f sig ett sopphöns till en frikassé enligt skolkokboken, men ärligt talat är det svårt att inse att man ska betala mer för en gammal höna, som förhoppningsvis har haft ett gott liv på bondgården (men man kan ju inte veta om bondmoran har varit affärsduktig och tiggt till sig några gamla höns från en storproducent också) än för en mör kyckling, även om denna har haft ett sämre liv. Den hönsbuljongen tar vi en annan gång. Dessutom blev det litet köttbuljong, för i grisköttspaketet ingick två läggar, som jag kokade på en gång för att de ska kunna grillas snabbt och lätt någon gång när vi har lust.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar