måndag 21 maj 2012

Skånes nya landskapsrätt



Skånes nya landskapsrätt är långbakad grissida med morotspuré. I det receptet företog jag några förändringar. T ex tyckte jag att tiden verkade väl lång, så då körde jag helt enkelt den tillräckligt långa lergrytemetoden och stekte / kokte köttet i 150 grader ca 2,5 timmar. Det räckte fast sidfläsket troligen vägde ca 1 kg (ingick i paketet från gårdbutiken). När det gällde morotspurén strök jag kycklingfonden. Jag köper inte en massa olika fonder som man bara behöver 1 tsk av ibland. Salladen blev också modifierad. Pinjekärnor kan man precis lika väl byta ut mot mandel och sånt som sallads- och ärtskott finns inte att köpa här i byn. Det blev vanlig grönsallad och en tomat istället för modegrönsakerna.

I alla fall blir köttet väldigt bra i lergryta. Att det dessutom känns ovanligt lättsmält kan i o f s bero på köttet från gårdsbutiken. Det är inga stressade fabriksgrisar som bonden har. Slaktade blir de i närmaste stad, så transporten går också snabbt.

Morotspurén var kanske litet väl snålt tilltagen. Receptet kan rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar