tisdag 15 maj 2012

Sparrispaj



Det här är en variant på ett recept som jag hittade i en tidning. Jag gjorde den vanliga degen på 125 g smör, 3 dl mjöl och litet vatten (låt vila i kylskåp först som degklump och sedan en gång till i pajformen). Och titta på kanten! Det fungerar faktiskt väldigt bra att kavla ut degen mer och sedan vika ner överskottet igen och klämma fast det med en remsa aluminiumfolie.

Även smeten gjorde jag på mitt vanliga sätt; 3 ägg, 3 dl mjölk (som den här gången blandades med grädde), samt salt, peppar och muskot. Det skulle inte vara någon ost i, men jag tycker det verkar tråkigt, så jag skar en bit starksmakande bergost i mindre bitar och lade på botten av det förgräddade pajskalet (15 minuter i 200 grader). Ovanpå lade jag några finskurna färska salviablad och ramslöksblad, men man kan nog ta andra örter också.

300 g grön sparris och 300 g vit sparris förbereds och skärs i mindre bitar och kokas 5 minuter. Häll över kallt vatten och låt droppa av. Ta undan sparrisspetsarna. Lägg sparrisbitarna på örterna. Häll över smeten.

Om man bara har litet ost i, kan man tänka på att det behövs litet mer salt än för en vanlig skink-ost-paj, för sparrisen kan behöva litet smakförstärkning. När det är ca 5 minuter kvar kan man lägga på sparrisspetsarna.

Det går nog bra att minska ner litet på sparrismängden, för den här formen blev alldeles full av sammanlagt 600 g.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar