tisdag 14 juli 2015

Bärfinanciers eller franska muffins



Det här receptet är jättebra när man har samlat på sig äggvitor i frysen. Financiers är väl mer eller mindre som muffins, förutom att de helst ska bakas i båtform eller kanske i tarteletteform, men här gjorde jag dubbel sats på muffinsplåt (med pappersformar). Jag har visserligen bara smakat på smeten och inte på resultatet, men jag kan inte tänka mig att de här små bakverken inte skulle vara goda. Smeten var god och de såg lyckade ut, men eftersom vi inte kan äta kakor jämt, så åkte hela satsen in i frysen.

Enkel sats för ca 6 muffinsstora financiers:
60 g skållade skalade malda mandlar (nästa gång ska jag testa med osaltade cashewnötter eftersom de av någon konstig anledning finns till samma pris som mandlar)
70 g mjöl
100 g socker
3 äggvitor
1 tsk honung
100 g smält smör
125 g bär eller mindre (i receptet var det stora blåbär, men det stod att det var okej med vinbär om man ökade sockermängden, fast jag lyckades inte få i riktigt så mycket bär i bakverken som det stod i receptet)

Vispa mandlar, mjöl, socker, äggvita, honung och smält smör tills smeten är jämn, täck över skålen och ställ in den 2 timmar i kylen. Sätt ugnen på 180°. Smörj formar eller använd pappersformar. Fördela smeten i formarna. Tryck ner bär. Grädda tills kakorna har vacker färg (vilket tar betydligt längre tid än 15 minuter som det står i receptet, eftersom smeten är så kall). Sikta över florsocker vid serveringen. Servera kakorna gärna ljumma, står det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar