onsdag 8 juli 2015

Marinerad rättika



Det här receptet av en mästerkock ska egentligen kombineras med hemgravad lax, men jag hade lust att testa det till grillkorv. Det kan hända att rättikan blir mera rosa efter ett tag. Fotot tog jag direkt efter att jag hade hällt på marinaden, vilket var alldeles nyss. Egentligen skulle det vara röd rättika, men det fick jag inte tag på.

2 schalottenlökar
30 g ingefärsrot
3 msk olivolja (skulle vara med limettesmak, men jag rev i litet citronskal)
150 g vitvinsvinäger
salt, peppar, chili
1 msk honung
1 dl grenadine (saft som man annars blandar drink med)

serveras även med sallad

Finhacka lök och ingefära och fräs i oljan. Häll på vinägern. Häll på 2 dl vatten och låt det koka in litet (under tiden blir lök och ingefära litet mjukare). Smaka av och blanda sist ner den röda saften. 

Skär rättikan med potatisskalare i tunna strimlor. Häll över den heta marinaden. Låt kallna. Tror det blir litet grann som inlagd gurka till slottssteken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar