torsdag 17 oktober 2013

Chili i långa banor


Vi har hur mycket chili som helst. På försommaren köpte jag en lovande planta som utvecklade sig väl och har givit god skörd. En del har jag torkat, en del har jag använt i matlagning och en del har jag kokat chilisås på men de flesta hänger fortfarande kvar på busken, som nu har fått flytta in.


Mitt recept är:

chili efter behag och styrka
3 röda paprikor
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
Dessa skärs i inte alltför små bitar och täcks med vinäger och får koka en timme. Mixas och passeras och kokas med 3 dl socker och 1 tsk salt tills såsen tjocknar. 


Edward Blom tipsar någonstans om att man kan göra chiliessens t ex för mousse au chocolat genom att skär chili i småbitar och lägga i snaps några dagar och sedan sila av. 


Ovan har vi den inte alltför stora skörden av världens starkaste chili a k a Naga Jolokia a k a Bhut Idokia a k a Ghost Chili Pepper från fyra plantor, som kocklärlingen har frösått och skött som bebisar ända tills nu när han kokade chilisås på dem. Dubbel sats av ovanstående recept. Och ja, det blev starkt. Mycket starkt. 

Här med skydds-(sol-)glasögon så det inte sprutar i ögonen. Han jobbade med engångshandskar också.


Det kan hända att kocklärlingens chef får en flaska i present. En annan av kockarna har beställt en frukt, vilken fortfarande hänger kvar och får mogna på plantan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar