måndag 14 oktober 2013

Sött och blandat


Panna Cotta


Jag har gått och funderat på hur kocklärlingen skulle kunna göra en gelatinefterrätt på provet om det skulle krävas, eftersom tiden är så begränsad, och plötsligt hittade jag ett tips hos en bloggare, som är så självklart att jag borde ha kommit på det själv. Naturligtvis värmer man bara upp en del av vätskan till t ex  panna cottan, och häller i kall vätska efter att gelatinet har blandats i. Om man dessutom serverar efterrätten i små portioner och ställer formarna i iskallt vatten i kylskåpet, bör det gå rätt snabbt för gelatinet att stelna. Det här blev 5 lagom portioner i dricksglas. 

Här standardreceptet:
3 dl grädde plus 2 dl mjölk (eller 5 dl grädde)
4 msk socker
1/2 tsk äkta vaniljsocker
3 gelatinblad

Koka (fast måste man egentligen komma upp till kokpunkten?) bara upp hälften av vätskan med socker och vanilj. Blanda i det blötlagda gelatinet och sedan resten av vätskan. Häll i formar och kyl. Efter i alla fall en timme kan man hälla på den fruktiga delen, som man dock gör i tid och låter svalna i rumstemperatur i vattenbad.

2 dl starkt blandad saft
1,5 gelatinblad

Värm upp hälften av saften. Rör i det blötlagda gelatinet. Häll i resten av saften. Ställ att stelna.

Estnisk kanelkrans


Jag läser inte estniska matlagningsbloggar, då språket står i vägen. Men det här receptet hittade jag på en fransk blogg och jag hoppas bara att det verkligen är ett estniskt recept. I o f sig kan man nog använda helt vanlig vetedeg och bara forma brödet på estniskt sätt. Man fyller alltså en rulle på kanel-bulle-sättet och sedan skär man upp den på längden och snor den till en krans.

Liten estnisk sats:
300 g mjöl
1,2 dl mjölk
1 tsk socker
1 ägg
30 g smör
10 g jäst
1 krm salt

40g smör - 3-4  msk socker - 2 tsk kanel

Gör en fördeg på jäst, socker, mjölk och en gnutta mjöl. Låt jäsa litet grann. Kör mjölet i köksmaskinen med salt och smör i små tärningar tills smöret fördelas jämnt. Häll sedan i jästblandningen och ägget och kör ca 5 minuter. Knåda degen litet för hand och låt den jäsa 1 timme och 30 minuter. Arbeta degen igen och kavla ut den. Smält smöret och blanda det med socker och kanel och bred ut över degplattan. Rulla ihop den, dela den på längden och sno ihop den. Låt den jäsa igen ca 30 minuter. Jag penslade sedan kransen med ägg, fast det inte stod och gräddade den sedan 15 minuter i 175 grader.


Voilà! som det inte heter på estniska.

Kladdkaka


Jag vet inte ens om det fanns kladdkakor när jag flyttade från Sverige. I varje fall inte i mina kokböcker, så jag har inte haft det på repertoaren. Men nu blev det äntligen av och resultatet var lyckat.

4,5 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
4,5 msk kakao
3 ägg
225 g smör

Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret och blanda i. Rör även i äggen. Häll i en smörd och bröad  form (eller en form utlagd med bakplåtspapper) ca 26 cm i diameter och grädda den 30 minuter i 175 grader. Den ska vara kladdig. Låt den kallna och sedan stå i kylskåp över natten. Servera med vispgrädde och bär / frukt.

 Djupfrysta vindruvor


Någonstans trodde jag att jag hade ett recept på djupfrysta vindruvor i grappa, men jag hittade det inte, så jag kollade på nätet och såg att Jamie Oliver fryser ner vindruvor för sig, lägger grappaflaskan i frysen och serverar med choklad. Så jag testade att frysa ner vindruvor utan grappa och med grappa och det går bra, men de ska nog tina litet grann innan man äter dem. De här som låg i litet grappa blev väldigt goda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar