måndag 7 juli 2014

Körsbärsgazpacho


Det lät så läckert, tyckte jag när jag läste receptet, och ja, själva soppan var ju det också, men ju mer jag sysselsatte mig med den, desto mera mysko verkade den vara.


Körsbärsgazpacho utan att koka är minsann en bra idé, för det tråkiga med gazpacho är ju att den inte bara måste svalna, utan även kylas, och hur lång tid tar inte det? 

Efter ändringar blev det så här:

1 burk krossade tomater, passerade för att få bort kärnorna (i originalet 4 stora mogna tomater)
1/2 grön paprika
1 schalottenlök (1/2 rödlök i originalet)
1 vitlöksklyfta
120 g svarta körsbär (söta), urkärnade

Skär grönsakerna i mindre bitar och kör dem i mixern. Passera (enligt min ringa mening) för att få soppan slät.

knappt 1/2 dl olivolja (skulle vara 100 ml)
1 - 2 msk (sherry)vinäger 
havssalt

Blanda olja, salt och vinäger i soppan och ställ den kallt ett par timmar. Det blir inte särskilt mycket, 2 - 3 portioner.

Det här måste dock göras först, redan dagen innan, om man ska ha riven feta i soppan:

250 g fetaost
100 ml mjölk

Värm mjölken, smula i fetaosten och kör den i mixern. Frys in 24 timmar i förväg. Ovanstående är väl proportionerna. Det behövs bara en bråkdel, faktiskt. Lustigt nog såg jag att Niklas gör något liknande som delkomponent till sin osttallrik (med de skumma ostfyllda chipsen jag gjorde häromdagen), fast med glassmaskin för storkök.

Pestoaktig olja, vilket jag hoppade över:

1 knippe basilika
1/2 l druvkärnsolja

Obs! Mängden låter väldigt överdriven, även om man får tag på denna olja.
Blanchera basilikabladen i kokande vatten i 10 sekunder, låt dem droppa av, mixa dem med olja och passera genom sil.

Serveras även med:
2 hackade salta ansjovisar i olja (vid närmare eftertanke strök jag dem)
1 tsk gröna pistaschnötter (ja, det är väl alltid gott)
100 g hallon (byttes ut mot några vita vinbär)

Häll upp den kalla soppan i koppar eller tallrikar. Garnera. Efter att den frysta fetan har rivits över soppan ska den serveras omedelbart.

Jo, det var väldigt gott, men det här är väl ett recept man måste anpassa efter egna önskemål.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar