torsdag 22 november 2018

Grönsaksterrine från marinens kokbok



Först hittade jag marinens kokbok från före 2006 (får inte användas efter 2006!) och ett recept som jag ville testa. Om jag inte har alldeles fel, så var receptet utan ägg, men jag tyckte att det verkade skumt, så jag lade till 3 ägg. Idag letade jag efter marinens kokbok och hittade den från 2006 och framåt och där fanns de 3 äggen med! Hur som helst, om man kryddar litet bättre än marinen så är den här terrinen riktigt god!

400 g morötter, kokas, mixas och passeras för sig
400 g broccoli, dito
400 g palsternacka, dito

Varje mos blandas med 1 msk potatismjöl, 1 ägg och 3 msk crème fraîche, samt salt och peppar.
Dessutom smaksatte jag morotsmoset med ingefära och espelette-peppar och broccolin med dragon, oregano, persilja och gräslök. För palsternackan kom jag inte på någon lämplig kryddning. Smörj en avlång form på 1,5 l. Lägg också i en smord remsa bakplåtspapper i botten. Bred ut först morotsmoset (det är lösast i konsistensen), sedan broccolimoset och sist den relativt fast palsternacksmoset. Täck med ett papper och grädda i ugn ca 1 timme i 175°. Innertemperaturen ska visst vara 65°, men när kakan lossar från kanterna så är den nog färdig. Låt den svalna i formen. Servera gärna med örtsås. Jag gjorde en enkel sås på majonnäs, gräddfil och örter. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar