måndag 26 november 2018

Saltimbocca på sill - kalvlever med vinbär - höångad kyckling med rökt pumpapuré


Idag blir det bara en snabbpresentation av helgens rätter.


Jag testade Leif Mannerströms Saltimbocca på sill ur hans sill- och strömmingbok. Portvinsreduktion och jordärtskockspurée. Men äh, man ska inte gegga till sill på det sättet...


Den här kalvlevern i svartavinbärssås var rätt så bra. Stek mjölade kalvleverskivor 1 - 2 minuter på varje sida och låt den dra ett tag under aluminiumfolie. Tillsätt litet extra mjöl i pannan och späd med kalvfond och passerade svarta vinbär. Låt tjockna och smaka av med bl a  svartavinbärslikör.
Svarta vinbärslikören gjorde jag själv på 100 g vinbär, 1 dl snaps och 1/2 dl socker. Det fick dra en vecka innan jag silade av bären. Dessa använde jag f ö i en kaka ur en gammal Icakuriren. De verkar ha missat att lägga upp den i sitt arkiv, så jag kanske presenterar den i nästa inlägg.


Ja, det var förstås Top Chef France som spökade igen. Jag hade inget riktigt recept men jag gissade mig fram. Potatisen är skalkokt, delad och så grillad med den där knapriga nötdegen som jag har haft i frysen ett tag. Att röka butternut är inte alls samma sak som att röka en liten forell. Det smartaste hade varit att skära den i småbitar och sedan röka den i röklådan. Hur som helst, efter ett tag så fick det räcka, fast den inte var igenom, och så fick den först steka under folie i ugn och därefter försökte jag snabba på processen genom att lägga den över höet efter att kycklingen blivit färdig, se nedan. Mixa pumpan, passera den gärna och krydda den. Det blev i alla fall en väldigt trevlig röksmak på moset.

På Top Chef använder de alltid kycklingfiléer med skinn, men nu hade jag inte det. Jag hällde vatten i botten på en kastrull, satte i insatsen med hål, fyllde den med självplockat hö, lade på en lösvävd tygtrasa och lade på de saltade kycklingfiléerna. Sen skulle de få 72° inuti, men det bidde visst mera. Örtsmör, bacon och några dekorativa blad från brysselkål till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar