fredag 9 november 2018

Kycklingrulle



Bilden kanske inte blev så bra, men rullen blev däremot bra. Jag utgick från ett recept i Smörgåsbordet, en bok av Gert Klötzke och Niclas Wahlström, men det var konstiga mängduppgifter. Det stod att det skulle vara 8 kycklingfiléer, men hur mycket väger en kycklingfilé? Så jag kollade på internet och hittade otroligt stora skillnader. Mellan 160 och 350 g påstods det. Ja, kul.

Så här gjorde jag för att få ungefär en halv sats:

800 g kycklingfiléer, skurna som fjärilar
Av dessa lade jag ut de snyggaste på dubbel aluminiumfolie och skar till litet, så jag fick en rektangel. 250 g kött var över och det skar jag i kuber och ställde in 10 minuter i frysen. Under tiden hackade jag den kokta skinkan (60 g) och ett par salviablad, samt persilja. Det är lika bra att ta till ordentligt med örter. Tyvärr följde jag det örtsnåla receptet, men nästa gång ska jag ta mer.
Mixa det iskalla kycklingköttet och häll i 1/2 dl grädde och 1 äggvita medan maskinen kör. Blanda med skinka, örter, salt och peppar. Bred ut massan i en sträng över den nedre delen av kycklingrektangeln. Rulla ihop som en karamell. Det står 100° och 50 minuter för att få en innertemperatur på 68°, men jag hade 120° och det tog nästan 2 timmar för att komma upp i den temperaturen. Resultatet var dock bra! Ett recept för julbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar